هه وشار

هه وشار

هه وشار

هه وشار

تخت سلیمان

مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان در 42 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

آثار باستانی این مجموعه و دریاچه جوشان آن، روی صفحه‌ای سنگی و طبیعی قرار گرفته که از رسوبات آب دریاچه به وجود آمده است.

قدمت این منطقه از لحاظ سکونت‌گاه انسانی به 3 هزار سال پیش باز می گردد؛ و یکی از مهمترین آثار تاریخی کشور است که به عنوان چهارمین اثر ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این مجموعه چه به لحاظ وجود آثار باستان شناختی و چه به لحاظ ارتباط با مدارک مکتوب تاریخی و اسطوره‌ای در شمال و غرب ایران کاملا منحصر به فرد است.


هم اینک در این مجموعه آثاری از اوایل دوره ساسانی تا دوره ایلخانان مغول شناسایی شده، ولی از آنجایی که تاریخ نظری این مجموعه به دوره هخامنشی و اشکانی می‌رسد، بی‌تردید در صورت ادامه حفاری، آثار مهمی از دوره‌های پیش از ساسانی در این محل کشف خواهد شد.

بخش طبیعی مجموعه تخت سلیمان متشکل از یک کوه آهکی است که در قله آن، چشمه بسیار بزرگی (با دریاچه‌ای به قطر حدود 100 متر) وجود دار

هم اینک در این مجموعه آثاری از اوایل دوره ساسانی تا دوره ایلخانان مغول شناسایی شده، ولی از آنجایی که تاریخ نظری این مجموعه به دوره هخامنشی و اشکانی می‌رسد، بی‌تردید در صورت ادامه حفاری، آثار مهمی از دوره‌های پیش از ساسانی در این محل کشف خواهد شد.



بخش طبیعی مجموعه تخت سلیمان متشکل از یک کوه آهکی است که در قله آن، چشمه بسیار بزرگی (با دریاچه‌ای به قطر حدود 100 متر) وجود دار

سوئیت اجاره ای در تخت سلیمان

سوئیت اجاره ای تخت سلیمان 

 

 

دارای امکانات:

* تلویزیون

* آشپزخانه به همراه وسایل

* مبلمان

* دو خواب

* اینترنت

* پارکینگ

* محیطی آرام

* فاصله تا مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان تنها یک کیلیومتر

آدرس : شهرستان تکاب - شهر تخت سلیمان

 

 

تلفن رزرو :         ( معروف کریمی )       09148165923

سوئیت اجاره ای تخت سلیمان

سوئیت اجاره ای تخت سلیمان 

 

 

دارای امکانات:

* تلویزیون

* آشپزخانه به همراه وسایل

* مبلمان

* دو خواب

* اینترنت

* پارکینگ

* محیطی آرام

* فاصله تا مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان تنها یک کیلیومتر

آدرس : شهرستان تکاب - شهر تخت سلیمان

تلفن رزرو :     09148165923

سایت پیام بهاران

تازه ترین خبرهای منطقه هه و شار را در سایت


www.payamebaharan.ir


www.saharpress.ir



دنبال کنید!

معدن طلای زره شوران هه وشار تکاب

معدن طلای زره شوران به عنوان بزرگترین معدن طلای ایران در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی و ۱۵ کیلومتری مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان واقع شده است.





اکران فیلم کردی ( عزیز و کبری ) در بوکان

 حامد قدرتی – بوکان پرس:

فیلم «عزیز و کبری» روایت داستانی است از یک واقعه مستند که سالیان بسیار دور در مناطق( هه وشار) تکاب و شاهین دژ و در روستای (گوی آغاج) اتفاق افتاده است.این واقعه سالیان سال توسط راویان محلی به صورت شعر و داستان بیان شده است. 

محمود میرزایی نویسنده و کارگردان این فیلم می گوید: «عزیز و کبری» در ۹۰ دقیقه ساخته شده است و کلیه دیالوگ ها به شیوه اشعار کوتاه و به زبان کردی بیان شده است.
تصویربرداری این فیلم با بازی کیمیا کریمی و محمود میرزایی در ۲۲ فروردین سال ۹۱در روستای نبی کندی از توابع شهرستان تکاب آغاز شد. فیلمبرداری این فیلم در روستاهای ترمکچی ، تخت سلیمان،احمدآباد، نبی کندی، و روستای اختطار نزدیک پل ورودی بوکان – شاهین دژ انجام شده است.

 در خلاصه داستان این فیلم آمده: کبری بعد از مخالفت های پدرش در باره ازدواج با عاشق واقعی خود عزیز، در یک شب سرد زمستانی فرار کرده و در برف و سرما دچار مشکلات فراوانی می شود. حال عزیز نیز بعد از گذشت ۵۰ سال از گم شدن کبری او را پیدا می کند تا اینکه…
به گفته کارگردان این فیلم هزینه ساخت این فیلم بیش از یکصد میلیون تومان بوده است و بیش از ۹۰ نفر در ساخت این فیلم مشارکت داشته اند.

فیلم کردی ( عزیز و کبری ) برای نخستین بار در شهرستان بوکان اکران می شود و بعد از بوکان در دیگر شهرهای کردنشین از جمله مهاباد، سقز و … به نمایش درخواهد آمد.

پایگاه خبری تحلیلی بوکان

معرفی روستای چوپلو تکاب

روستای چوپلو در میان کوههای بلند به نامهای کوه شاه بلاغی - زرد کوه - تپه بزرگ(تپه گوره ) وبیژن وسره  قرار گرفته است   براساس آمار جمعیتی سال 1375 تعداد 1949 نفر بوده ودر سال 1385 با توجه به آمار خانه بهداشت روستا  به   2156 نفر افزایش یافته است.
  این روستا  دارای 16 شهید  والا مقام   و4 نفر جانباز و5 نفر آزاده دوران دفاع مقدس و  بیش از 200  نفر  بسیج از  روستاهای فعال و پرجمعیت  بخش تخت سلیمان به شمار می رود که باتوجه به عنایت  ویژه دولت کریمه ونظام مقدس جمهوری اسلامی از امکاناتی چون تلفن خانگی ،مدارس راهنمایی وابتدایی،خانه بهداشت ،مرکز خدمات درمانی ،باز سازی ونوسازی برق روستا ،لوله کشی آب شرب، دهیاری ،انبار غله، مرکز پخش فراوردهای نفتی ،  2 واحد نانوایی ،پست بانک،  مخابرات - 2 باب  مسجد  - غسالخانه -  حوزه مقاومت بسیج وپایگاه عشایری  کانال دیوارساحلی ودفع آبها ی سطحی 2 و غیره .... برخوردار است   و اخیراً باتلاش مستمر مسئولین گرانقدر طرح فاضلاب روستا وگاز رسانی که واقعاً امید به زندگی را در دل مردم صد چندان کرد در حال فعالیت و لوله گذاری هستند.
مردم روستا بیشتر کشاورز ودامدار است  که از نظر کشاورزی وکاشت گندم یکی از تأمین کنندگان بر تر شهرستان بوده وهرساله گندم مازاد بر مصرف خود را در انبارهای غله شرکت تعاونی و جهاد کشاورزی به فروش می رسانند و دارای باغاتی چون باغ انگور - زردآلو وسیب وبادام نیز می باشد  و گروه کمی در چند کارگاه کوچک تولیدی مانند جوشکاری ونجاری و بلوک زنی فعالیت دارند   ، قالیبافی و گلدوزی  وخیاطی  ، هنر زنان روستایی است که بیشتر بصورت کمک خرج خانواده ها ودر کنار سایر فعالیتها ی روستا به آن پرداخته میشود .   اما از آنجائیکه ساکنین این روستا اکثراً  جوان وفاقد شغل ثابتی  هستند  برای امر معاش به دیگر نقاط کشور مانند تهران وکرج ساوه و ... .. مهاجرت میکنند . البته مهاجرت آنها دائمی نیست وسرمایه هایشان  به روستا باز میگردد ودر اینجا هزینه میشود. وبعضی ها به دلیل نبود شغل ومشکلات دیگر وسرپرستی خانواده وبی کار بودن به سختی خانواده خودرا اداره می کنند .
آداب و رسوم مردم روستا - بعد از سالهای زیادی هنوز دست نخورده باقی مانده است مانند برگزاری عیدهای سالیانه روستا ودر کنار هم- شب نشینی های گروهی فصل زمستان - جوراب بازی - فوتبال بین جوانان - بازی قارقار - چهارشنبه سوری و تعریف حکایت مادر بزرگها و پدر بزرگها در پای کرسی وجمع خانواده.
مردم روستای چوپلو به آبادانی روستای خود علاقه زیادیدارند و علیرغم  برخی از مشکلات مالی ومعیشتی در راستایی عمران وتوسعه روستا چوپلو به صورت های مختلف مشارکت کرده که موجب تشویق و دلگرمی مسئولان نیز می شود.
دهیاری چوپلو به مسئولیت آقای محمود نادری   همزمان با اولین دوره شورای اسلامی تشکیل شده ودر ساختمان دهداری سابق مستقر میباشد و این روستا با همت دهیار زحمت کش واعضای شورای اسلامی و با همکای مسئولین ادارات در سالهای اخیر پیشرفت زیادی داشته است. بومی بودن پرسنل این مرکز باعث شده که در طول شبانه روز (خارج از ساعات اداری ) مردم به آنان دسترسی داشته باشد ،
اما کمبودهای در این روستا به چشم می خورد که انشاإالله با همت مسئولین دلسوز وتوانای استان  آ-غ وشهرستان خود انتظار   می رود نسبت به حل آنها اقدام گردد:
مانند
-  نبود دبیرستان در این مرکز (دهستان ساروق)برای دانش آموزان دبیرستانی
-کمبود اعتبارات استانی در خصوص ادامه طرح هادی روستا( احداث خیابان - شن ریزی خیابانهای احداثی- احداث جوب وکانیو
-نبود امکانات ورزشی برای جوانان علاقه مند به ورزش( زمین بازی - سالن -وغیره)
-نبود سد وآبگیر در منطقه کوهستانی روستا جهت جلوگیری از هدر رفتن محصولات کشاورزی روستا
   ارتباط شورا با دهیار در روستای چوپلو
روستای چوپلو دارای 5 نفر شورا  بوده که اکثر  آنها  در هر سه دوره  انتخابات، شورا  بوده اند - ارتباط شورا با دهیاری در انجام فعالیت های صورت گرفته مفید میباشد  . شورا به عنوان برنامه ریزو سیاستگذار در روستا عمل می کند  اما انجام کلیه مراحل اجرایی برعهده دهیار است . لذا شورا ودهیار  با اشراف کامل بر وظایف خود وتعامل با یکدیگر  توانسته اند پروژه های عمرانی را به بهترین شکل  انجام دهند.

معرفی روستای بابا نظر تکاب

روستایی با جمعیت نزدیک هزارنفر از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب به فاصله 45 کیلومتری این شهرستان و5کیلومتری آثارتاریخی تخت سلیمان 

این روستا با وجوداینکه دربین روستاهای همجوار بیشترین جمعیت رادارد ،ولی متاسفانه اسمی ازآن در نقشه جغرافیایی دیده نمیشود.

اکثر اهالی این روستا به کارکشاورزی ودامداری مشغول بوده ودرطی چندسال اخیر به علت خشکسالی و ازرونق افتادن کشاورزی جوانان این خطه به شهرهایی چون تکاب،هشتگرد وشهرقدس مهاجرت کرده اند که امید است باتوجهات بیش ازپیش مسئولین دلسوز این مسئله دردآور حل شود.

باتوجه به اینکه بابانظر درکنارجاده ترانزیتی تکاب دندی زنجان واقع شده ،امید است که مسئولین ذیربط توجهات لازم را مبذول بدارند.

لازم به ذکراست که کوه معروف بلقیس درشمال این روستا واقع شده است>روستاهای همسایه بابانظر شامل آغبلاغ علیا،نصرت آباد(تخت سلیمان)،گنبدوقراولخانه(تزه کند) میباشد.هم اکنون روستای بابانظر دارای یک خانه بهداشت بوده که علاوه برمردم خود به اهالی روستاهای آغبلاغ.قراولخانه نیز خدمات ارائه میکند.

همچنین بابانظردارای یک مدرسه ابتدایی به نام دبستان عدالت بابانظر ویک مدرسه راهنمایی به ناممدرسه سیزده آبان میباشد

اهالی این روستا ترکزبان بوده وازمحصولات زراعی وباغی بابانظر میتوان به گندم ،جو،نخود،سیب،زردآلو،آلوچه وغیره اشاره کرد

 روستای چوپلو مرکز دهستان ساروق  در مسیر جاده تکاب شاهیندژ ودر 25 کیلومتری شهرستان تکاب  ودر 70کیلومتری بخش تخت سلیمان قرار دارد  که از شمال به روستا ی قزقپان سنگ وکوهستان آغ داش واز جنوب  به روستای کریم آباد و از طرف شرق به روستاهای باشبرات ودلدلبلاغی واز طرف غرب به روستای گوی آغاج ومائین بلاغ  ختم می شود. روستای چوپلو دارای  یک رودخانه فصلی بوده که در اوایل بهار پر آب وبه تدریج از میزان آب آن کم می شود.

معرفی روستای نبی کندی تکاب

روستای نبی‌کندی در دهستان ساروق و در بخش تخت سلیمان واقع شده است. و با شهرستان تکاب 24 کیلومتر فاصله دارد. مذهب مردم آن سنی می‌باشد. این روستا داری قدمت تاریخی بوده بطوریکه آثار کشف شده در اطراف آن به پیش از اسلام می‌رسد. تمام مردم ساکن این روستا کرد زبان هستند. این روستا جمعیتی بالغ بر 1500 نفر دارد بیشتر آنها به کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند و زنان در روستا علاوه بر خانه داری به قالی‌بافی مشغولند. این روستا به برکت این انقلاب از امکاناتی همچون مخابرات روستایی، آب لوله کشی منازل، تلفن خانگی، خانه بهداشت، مدرسه راهنمایی و ابتدایی، برق و راه آسفالته  برخوردار است. لازم به ذکر است که مردم روستا امتیاز برق روستا را بصورت آزاد خریداری کرده‌اند.

مدرسه ابتدایی شهید براتی روستا دارای 104 نفر دانش آموز دختر و پسر و مدرسه راهنمایی صراط 85 نفر دانش آموز دختر و پسر دارد که بصورت مختلط درس می‌خوانند.

این روستا از شمال با روستای قزقپان سنگ، از سمت جنوب با روستای کوسه پیری و از شرق با روستاهای امین آباد و حسن آباد و از غرب با روستاهای دلدلبلاغی و چوپلو همجوار است. از جمله مشکلات عمده این روستا مربوط به بیکاری مردم ساکن در آن است بطوریکه  بخاطر شرایط جوی مردم 5 ماه از سال به کشاورزی، باغداری و دامپروری مشغول هستند و مابقی سال بیکار هستند و مجبورند به کلان شهری مثل تهران مراجعه کنند. که همین عامل موجب شده که در 10 سال اخیر روستا با مهاجرتهای زیادی روبرو شود بطوری که در مدت ذکر شده جمعیتی بالغ بر 700 تا 1000 نفر مهاجرت کرده‌اند. که اگر این مشکل حل نشود در چند سال آینده در این روستا فقط پیر مردها زندگی می‌کنند. و بعد از آنها روستا خالی از سکنه می‌شود. البته این مشکل فقط دامنگیر این روستا نیست بلکه روستاهای اطراف را هم شامل می‌شود.

از جمله مشکلات دیگر مربوط به حمایت از باغدارن منطقه است. سیب از اصلی‌ترین میوه‌های باغدارن این روستا است که ارزش صادراتی دارد. متاسفانه بخاطر نبود یک کارخانه بسته بندی در روستا که میوه‌های باغدارن را جمع آوری کند و مردم را به سمت باغداری صنعتی ببرد مردم اغلب به شیوه سنتی باغداری می‌کنند و در نهایت یک نفر تحت دلال مراجعه می‌کند و با قیمت خودش سیب را از مردم می‌خرد که همین شخص امسال موجب ضرر و زیان زیادی به باغداران شد بطوری که اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند مردم بکلی از کاشت سیب دست برمی‌دارند. این روستا با وجود آبهای جاری آن و نبود یک سد برای جلوگیری از هدر رفتن آب با مشکلات زیادی روبرو است.

از مشکلات عمده دیگر آن کمبود آب لوله کشی در فصل گرما است. متاسفانه بخاطر خشکسالیهای اخیر که منجر به کم شدن چشمه‌های تامین کننده آب شرب روستا شده و مردم در فصل گرما در شبانه روز فقط 4 ساعت به آب دسترسی دارند. و خانه‌های بالادست روستا به خاطر کم بودن فشار آب از این 4 ساعت هم بی‌بهره هستند.

مدرسه ابتدایی روستا هم دارای مشکلات زیادی هستند از جمله حیاط داخل مدرسه نیاز به آسفالت دارد.  همچنین میز و نیمکت‌های مدرسه که خیلی از آنها عمر مفیدشان تمام شده و اجبارا و بخاطر کمبود از آنها استفاده می‌شود. عمر خیلی از این نیمکت‌ها به بالای 15 سال می‌رسد. که امیدوارم مسئولین عزیز و زحمت کش به این روستا توجه کنند و نسبت به رفع آن اقدام کنند که این مردم لیاقت بهتر از اینها را دارند. در انتها از زحمات بخشدار محترم بخش تخت سلیمان جناب آقای استاد موسی قادری تقدیر و تشکر می‌کنیم چون نسبت به روستا و مردم آن توجه خاصی دارند و در طول خدمتشان در بخشداری تلاش زیادی را جهت رفع محرومیت و فقرزدایی مردم ساکن در بخش انجام داده‌اند. و از خداوند منان آرزوی توفیق را برای این عزیز خواستاریم

معرفی روستای مایین بلاغ تکاب

وضعیت روستای مائین بلاغ شهرستان تکاب به مانند سیبی بسیار زیبا می ماند که اگر آن را بشکافیم شیارهای کرم زده فراوانی دیده می شود که دیگر نمی توان آن را خورد به عبارت دیگر هنگامی که در مسیر جاده شاهین دژ - تکاب به روستای مائین بلاغ می رسید روستایی دیده می شود با امکاناتی از قیبل راهداری، مخابرات، پاسگاه و پلیس راه، هلال احمر، قهوه خانه و ... اما داخل خود روستا که قدم بگذارید فقر و محرومیت نمایان می شود تا جایی که بر اساس آخرین سرشماری خانه بهداشت این روستا به دلیل مهاجرت بی رویه اهالی این روستا آمار جمعیتی در سال 78 تاکنون از 442 نفر به 383 نفر کاهش یافته است.

چرا که هیچ کدام از این امکانات بین جاده ای تاثیری به حال زندگی مردم این روستا نگذاشته و این امکانات بیشتر برای مسافران جاده شاهین دژ - تکاب کاربرد دارد و حتی از اهالی روستا جهت کار در این نهادها استفاده نشده است و البته امیدواریم که این گزارش باعث شود مسئولین کمی بیشتر به مشکلات اساسی آنجا توجه کنند.

معرفی روستا مائین بلاغ: روستای مائین بلاغ از توابع شهرستان تکاب، بخش تخت سلیمان و دهستان ساروق می باشد. فاصله این روستا با مرکز دهستان 10 کیلومتر، با مرکز بخش 75 کیلومتر و با مرکز شهرستان 35 کیلومتر می باشد.

روستای مائین بلاغ برخوردار از آب و هوای معتدل و کوهستانی با ارتفاع 2300 متر از سطح دریا یکی از سردترین روستاهای استان آذربایجان غربی می باشد. مائین بلاغ 5 شهید جان فراز تقدیم نظام و اسلام نموده است و تعداد آزادگان یک نفر، و تعداد جانبازان این روستا نیز دو نفر می باشند.  کار و پیشه اهالی این روستا بیشتر کشاورزی، دامداری و قالیبافی و فرآورده های آن گندم و نخود می باشد. که البته به دلیل سردسیر بودن منطقه تولید محصولات بسیار اندک است.

اعضای شورای اسلامی روستای مائین بلاغ آقایان 1- حسن محمدی ( رئیس) 2- اسلام کاکائی ( نائب رئیس) 3- عبدالرحمن مولودی ( عضو) و دهیار روستا نیز سلیمان بابایی می باشد.ماموستا ملاحسین عثمانی هم عهده دار امام جماعت روستا است.

امکانات و خدمات دولت در این روستا:

این روستا به همت و تلاش خدمتگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، دارای برق، آب لوله کشی، خانه بهداشت، تلفن روستایی می باشد. سایر نهادهای مستقر دولتی در روستای مائین بلاغ شامل؛ پاسگاه انتظامی، پلیس راه، راهدارخانه و پایگاه هلال احمر است

معرفی روستای حسن آباد تکاب

روستای حسن آباد با رودخانه زیبا ، بهار پرشکوفه، پاییز و زمستان رویایی وتابستان پرطراوت وتنوع محصولات سردسیری با جمعیت 1700 نفری  در 25 کیلومتری شهرستان تکاب و در 20 کیلومتری تخت سلیمان واقع شده است. و از شمال به روستای شیرمرد، شرق کوه قرمز(به زبان محلی: کیوه سوور)،غرب روستاهای نبی کندی - قزقاپان و کوه بنن و از جنوب به روستای امین آباد ختم می شود.

وضعیت اقتصادی:

شغل اصلی مردم روستای حسن آباد کشاورزی،دامداری و زنبور داری است. و تعدادی از جوانان نیز در شهر های مختلف کشور مشغول به  کار هستند و تعدادی به دلیل نبودن شغل و مشکلات دیگری از جمله سرپرست بودن خانواده بی کار بوده و به سختی خانواده را اداره می کنند. روستای حسن آباد داری 2 رودخانه بوده که در ماه های اول سال پر آب بوده و در ماه های مرداد و شهریور به دلیل استفاده های کشاورزی کم آب شده و تا حد خشک شدن رفته. رودخانه ای به اسم ساروق که از طرف تخت سلیمان و روستای شیرمرد سرازیر و از روستای حسن آباد رد شده و به طرف روستای امین آباد در حرکت بوده، رودخانه ی دیگری به اسم قزقاپان که از طرف روستای قزقاپان سرازیر شده از وسط روستا رد شده و روستا رو به دو بخش(به زبان محلی: ئه‌م وه‌رو ئه‌و وه‌ر) تقسیم کرده و در نهایت به رودخانه ی ساروق ریخته می شود. رودخانه ی قزقاپان از دره های مرتفعی می گذرد که منظره های خیلی دیدنی همچن آبشارهای کوچک،برکه های کوچک و ... رو به جا می گذارد.

بخش اصلی آب رودخانه ی قزقاپان برای آبیاری باغ های روستا به اسم محلی راستی باغ استفاده می شود و قرار شده سدی در سال های آینده روی این رودخانه برای آبیاری باغ ها و مزارع بسته شود و از هدر رفتن آب این رودخانه جلوگیری شود.

روستای حسن آباد از لحاظ کشاورزی و باغداری در شهرستان تکاب معروف است و یکی از تامین کنندگان برتر سیب در شهرستان بوده که درآمد اصلی مردم از همین باغ ها تامین می شود.میوه های اصلی این باغ ها شامل:سیب قرمز،سفید سفید،سیب زودرس - گلابی-گوجه سبز - گیلاس - زردآلو است.

روستای حسن آباد به همت شورای اسلامی و دهیاری محترم  در سال های اخیر خیلی پیشرفت کرده است،که می توان راه اندازی تلفن ثابت در سال 84 - راه اندازی شبکه های سیما و افزایش شبکه های آن در سال 79 - راه اندازی بیمارستان بزرگ در سال 86 -  2 باب نانوایی ماشینی پخت نان - 1 باب خانه بهداشت - راه اندازی دکل ایرانسل در سال 88 - تصویض لوله کشی روستا و افزایش آب در سال های 86 و 87  - قرار گرفتن سه مدرسه ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان در روستا - راه اندازی طرح هادی و خیابان کشی در اواخر سال 88 و ادامه در سال 89 - راه اندازی مرکز جمع آوری شیر در سال 86 - قرار گرفتن 2 مهد کودک در دو طرف روستا - قرار داشتن دو مسجد بزرگ در دو طرف روستا - قرار گرفتن پایگاه مقاومت بسیج - قرار گرفتن شرکت تعاونی روستایی و  همچنین دهیاری را نام برد.  شورای محترم اسلامی را آقایان : محمد امین امین زاده - محمد زاهد فرزین پور - محمد باسامی - عطاء کریمی و یحیی گلی تشکیل می هند و دهیاری محترم روستا به عهده ی آقای محی الدین عنایتی است که سالهای زیادی برای پیشرفت روستا زحمت کشیده و می کشند و جا دارد همین جا ازشون تقدیر و تشکر کنیم و برای پیشرفت آنها و روستا دعا کنیم.

آداب و رسوم

آداب و رسوم مردم روستا بعد سال های زیادی هنوز چندان دست نخورده مانده است. آداب و رسوم های مردم روستا  شامل :برگزاری عید های سالیانه در روستا و در کنار هم - شب نشینی های گروهی در فصل زمستان - تیله بازی (به زبان محلی : میتان) جوانان و پیر مردان روی پشت بام ها - فوتبال بین نوجوانان - چهار شنبه سوری - برگزاری عید نوروز و رفتن پشت بام های مردم و عیدی گرفتن (به زبان محلی: شال دا کشانن) - تعریف حکایت مادر بزرگها و پدر بزرگها در پای کرسی است.

روستای حسن آباد را می توان مرکز برگزاری 13 به در در شهرستان تکاب نام برد. وجود فضاهای سرسبز و زمین های هموار در اطراف روستا باعث شده که در روزهای جمعه و به خصوص روز 13 به در تعداد زیادی مسافر و گردشگر به این روستا آمده و روز خوشی را به سر ببرند. هر ساله مراسم 13 به در در روستا با شور و شوق خاصی برگزار می شود و مردمان زیادی از شهر های اطراف به این روستا آمده و 13 به در را در این روستا به سر می برند.

زن های روستا هم پای مردان در کارهای کشاورزی و دامداری فعالیت می کنند و از صنایع دستی زنان روستا می توان قالی،طناب های محلی که از پشم گوسفند و بز درست می شود و همچنین خیاطی و گلدوزی را نام برد.

مراسم و آیین دیگر در حسن آباد:

ساعت را از روی سایه در گذشته تشخیص می دادند. غذا را به طور دسته جمعی دور یک سینی می خورند.

رسم ((شال اندازی)) نیز مرسوم بوده که جوان ها شبانه به خانه همسایه و فامیل رفته واز پشت بام شالی به داخل خانه می انداختند و در گوشه ای مخفی شده و منتظر می ماندند تا افراد خانه پس از یافتن دستمال مقداری شیرینی یا تخم مرغ پخته و یا پول در آن قرار داده و صدا میزد سپس فرد آن را بر می داشت و به عنوان تشکر از خدا برای پسران و دخترانشان همواه زندگی سعادتمندی می خواست.

بازی و سرگرمی مردم روستا:

مردم حسن آباد از نظر اخلاقی بسیار خونگرم ومهمان نواز و با محبت و شاد می باشند و در هنگام گرفتاری نیز به کمک بقیه شتافته و یکدیگر رایاری می رسانند. در کارهای محکم و جدی در زمان بیکاری نیز شوخ و شاد می باشند. در گذشته که وسایل سرگرمی نبود مردم در روزهای بیکاری به خصوص زمستان که کار کشاورزی کم بود روزهای آفتابی در کوچه های ده جمع می شدند و به صحبت و گفتگو و شوخی می پرداختند.

شب های زمستان نیز پای کرسی با چای و تنقلات و میوه که شامل انجیر خشک و تخمه آفتابگردان و تخمه خربزه و گندم شاهدانه برشته و هندوانه بود سپری می شده . افراد با سواد نیز کتاب های (( امیر ارسلان )) و (( حسین کرد شبستری )) و ((ملک جمشید )) را می خواندند و یا قصه و داستان برای یکدیگر تعریف می کردند.

حامد قدرتی

 حامد قدرتی از دیار هه وشار، کاندیدای شورای شهر بوکان شد.

 

هه وشار:  

حامد قدرتی رسما کاندیدای شورای اسلامی شهر بوکان شد. حامد قدرتی متولد روستای احمدآباد هه وشار  است و در حال حاضر ساکن شهر بوکان می باشد.

موفقیت حامد قدرتی در انتخابات شهر بوکان باعث ورود اولین هه وشاری 

 به شورای شهر بوکان خواهد شد.  

 

 

www.hamed1385.blogfa.com

روستاهای شاهین دژ

فهرست روستاهای شاهین دژ

ادامه مطلب ...

معرفی روستای چوپلو

روستای چوپلو در میان کوههای بلند به نامهای کوه شاه بلاغی - زرد کوه - تپه بزرگ(تپه گوره ) وبیژن وسره  قرار گرفته است   براساس آمار جمعیتی سال 1375 تعداد 1949 نفر بوده ودر سال 1385 با توجه به آمار خانه بهداشت روستا  به   2156 نفر افزایش یافته است.
  این روستا  دارای 16 شهید  والا مقام   و4 نفر جانباز و5 نفر آزاده دوران دفاع مقدس و  بیش از 200  نفر  بسیج از  روستاهای فعال و پرجمعیت  بخش تخت سلیمان به شمار می رود که باتوجه به عنایت  ویژه دولت کریمه ونظام مقدس جمهوری اسلامی از امکاناتی چون تلفن خانگی ،مدارس راهنمایی وابتدایی،خانه بهداشت ،مرکز خدمات درمانی ،باز سازی ونوسازی برق روستا ،لوله کشی آب شرب، دهیاری ،انبار غله، مرکز پخش فراوردهای نفتی ،  2 واحد نانوایی ،پست بانک،  مخابرات - 2 باب  مسجد  - غسالخانه -  حوزه مقاومت بسیج وپایگاه عشایری  کانال دیوارساحلی ودفع آبها ی سطحی 2 و غیره .... برخوردار است   و اخیراً باتلاش مستمر مسئولین گرانقدر طرح فاضلاب روستا وگاز رسانی که واقعاً امید به زندگی را در دل مردم صد چندان کرد در حال فعالیت و لوله گذاری هستند.
مردم روستا بیشتر کشاورز ودامدار است  که از نظر کشاورزی وکاشت گندم یکی از تأمین کنندگان بر تر شهرستان بوده وهرساله گندم مازاد بر مصرف خود را در انبارهای غله شرکت تعاونی و جهاد کشاورزی به فروش می رسانند و دارای باغاتی چون باغ انگور - زردآلو وسیب وبادام نیز می باشد  و گروه کمی در چند کارگاه کوچک تولیدی مانند جوشکاری ونجاری و بلوک زنی فعالیت دارند   ، قالیبافی و گلدوزی  وخیاطی  ، هنر زنان روستایی است که بیشتر بصورت کمک خرج خانواده ها ودر کنار سایر فعالیتها ی روستا به آن پرداخته میشود .   اما از آنجائیکه ساکنین این روستا اکثراً  جوان وفاقد شغل ثابتی  هستند  برای امر معاش به دیگر نقاط کشور مانند تهران وکرج ساوه و ... .. مهاجرت میکنند . البته مهاجرت آنها دائمی نیست وسرمایه هایشان  به روستا باز میگردد ودر اینجا هزینه میشود. وبعضی ها به دلیل نبود شغل ومشکلات دیگر وسرپرستی خانواده وبی کار بودن به سختی خانواده خودرا اداره می کنند .
آداب و رسوم مردم روستا - بعد از سالهای زیادی هنوز دست نخورده باقی مانده است مانند برگزاری عیدهای سالیانه روستا ودر کنار هم- شب نشینی های گروهی فصل زمستان - جوراب بازی - فوتبال بین جوانان - بازی قارقار - چهارشنبه سوری و تعریف حکایت مادر بزرگها و پدر بزرگها در پای کرسی وجمع خانواده.
مردم روستای چوپلو به آبادانی روستای خود علاقه زیادیدارند و علیرغم  برخی از مشکلات مالی ومعیشتی در راستایی عمران وتوسعه روستا چوپلو به صورت های مختلف مشارکت کرده که موجب تشویق و دلگرمی مسئولان نیز می شود.
دهیاری چوپلو به مسئولیت آقای محمود نادری   همزمان با اولین دوره شورای اسلامی تشکیل شده ودر ساختمان دهداری سابق مستقر میباشد و این روستا با همت دهیار زحمت کش واعضای شورای اسلامی و با همکای مسئولین ادارات در سالهای اخیر پیشرفت زیادی داشته است. بومی بودن پرسنل این مرکز باعث شده که در طول شبانه روز (خارج از ساعات اداری ) مردم به آنان دسترسی داشته باشد ،
اما کمبودهای در این روستا به چشم می خورد که انشاإالله با همت مسئولین دلسوز وتوانای استان  آ-غ وشهرستان خود انتظار   می رود نسبت به حل آنها اقدام گردد:
مانند
-  نبود دبیرستان در این مرکز (دهستان ساروق)برای دانش آموزان دبیرستانی
-کمبود اعتبارات استانی در خصوص ادامه طرح هادی روستا( احداث خیابان - شن ریزی خیابانهای احداثی- احداث جوب وکانیو
-نبود امکانات ورزشی برای جوانان علاقه مند به ورزش( زمین بازی - سالن -وغیره)
-نبود سد وآبگیر در منطقه کوهستانی روستا جهت جلوگیری از هدر رفتن محصولات کشاورزی روستا
   ارتباط شورا با دهیار در روستای چوپلو
روستای چوپلو دارای 5 نفر شورا  بوده که اکثر  آنها  در هر سه دوره  انتخابات، شورا  بوده اند - ارتباط شورا با دهیاری در انجام فعالیت های صورت گرفته مفید میباشد  . شورا به عنوان برنامه ریزو سیاستگذار در روستا عمل می کند  اما انجام کلیه مراحل اجرایی برعهده دهیار است . لذا شورا ودهیار  با اشراف کامل بر وظایف خود وتعامل با یکدیگر  توانسته اند پروژه های عمرانی را به بهترین شکل  انجام دهند.

معرفی روستای بابا نظر

روستایی با جمعیت نزدیک هزارنفر از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب به فاصله 45 کیلومتری این شهرستان و5کیلومتری آثارتاریخی تخت سلیمان 

این روستا با وجوداینکه دربین روستاهای همجوار بیشترین جمعیت رادارد ،ولی متاسفانه اسمی ازآن در نقشه جغرافیایی دیده نمیشود.

اکثر اهالی این روستا به کارکشاورزی ودامداری مشغول بوده ودرطی چندسال اخیر به علت خشکسالی و ازرونق افتادن کشاورزی جوانان این خطه به شهرهایی چون تکاب،هشتگرد وشهرقدس مهاجرت کرده اند که امید است باتوجهات بیش ازپیش مسئولین دلسوز این مسئله دردآور حل شود.

باتوجه به اینکه بابانظر درکنارجاده ترانزیتی تکاب دندی زنجان واقع شده ،امید است که مسئولین ذیربط توجهات لازم را مبذول بدارند.

لازم به ذکراست که کوه معروف بلقیس درشمال این روستا واقع شده است>روستاهای همسایه بابانظر شامل آغبلاغ علیا،نصرت آباد(تخت سلیمان)،گنبدوقراولخانه(تزه کند) میباشد.هم اکنون روستای بابانظر دارای یک خانه بهداشت بوده که علاوه برمردم خود به اهالی روستاهای آغبلاغ.قراولخانه نیز خدمات ارائه میکند.

همچنین بابانظردارای یک مدرسه ابتدایی به نام دبستان عدالت بابانظر ویک مدرسه راهنمایی به ناممدرسه سیزده آبان میباشد

اهالی این روستا ترک زبان بوده وازمحصولات زراعی وباغی بابانظر میتوان به گندم ،جو،نخود،سیب،زردآلو،آلوچه وغیره اشاره کرد

 روستای چوپلو مرکز دهستان ساروق  در مسیر جاده تکاب شاهیندژ ودر 25 کیلومتری شهرستان تکاب  ودر 70کیلومتری بخش تخت سلیمان قرار دارد  که از شمال به روستا ی قزقپان سنگ وکوهستان آغ داش واز جنوب  به روستای کریم آباد و از طرف شرق به روستاهای باشبرات ودلدلبلاغی واز طرف غرب به روستای گوی آغاج ومائین بلاغ  ختم می شود. روستای چوپلو دارای  یک رودخانه فصلی بوده که در اوایل بهار پر آب وبه تدریج از میزان آب آن کم می شود.

معرفی روستای نبی کندی

روستای نبی‌کندی در دهستان ساروق و در بخش تخت سلیمان واقع شده است. و با شهرستان تکاب 24 کیلومتر فاصله دارد. مذهب مردم آن سنی می‌باشد. این روستا داری قدمت تاریخی بوده بطوریکه آثار کشف شده در اطراف آن به پیش از اسلام می‌رسد. تمام مردم ساکن این روستا کرد زبان هستند. این روستا جمعیتی بالغ بر 1500 نفر دارد بیشتر آنها به کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند و زنان در روستا علاوه بر خانه داری به قالی‌بافی مشغولند. این روستا به برکت این انقلاب از امکاناتی همچون مخابرات روستایی، آب لوله کشی منازل، تلفن خانگی، خانه بهداشت، مدرسه راهنمایی و ابتدایی، برق و راه آسفالته  برخوردار است. لازم به ذکر است که مردم روستا امتیاز برق روستا را بصورت آزاد خریداری کرده‌اند.

مدرسه ابتدایی شهید براتی روستا دارای 104 نفر دانش آموز دختر و پسر و مدرسه راهنمایی صراط 85 نفر دانش آموز دختر و پسر دارد که بصورت مختلط درس می‌خوانند.

این روستا از شمال با روستای قزقپان سنگ، از سمت جنوب با روستای کوسه پیری و از شرق با روستاهای امین آباد و حسن آباد و از غرب با روستاهای دلدلبلاغی و چوپلو همجوار است. از جمله مشکلات عمده این روستا مربوط به بیکاری مردم ساکن در آن است بطوریکه  بخاطر شرایط جوی مردم 5 ماه از سال به کشاورزی، باغداری و دامپروری مشغول هستند و مابقی سال بیکار هستند و مجبورند به کلان شهری مثل تهران مراجعه کنند. که همین عامل موجب شده که در 10 سال اخیر روستا با مهاجرتهای زیادی روبرو شود بطوری که در مدت ذکر شده جمعیتی بالغ بر 700 تا 1000 نفر مهاجرت کرده‌اند. که اگر این مشکل حل نشود در چند سال آینده در این روستا فقط پیر مردها زندگی می‌کنند. و بعد از آنها روستا خالی از سکنه می‌شود. البته این مشکل فقط دامنگیر این روستا نیست بلکه روستاهای اطراف را هم شامل می‌شود.

از جمله مشکلات دیگر مربوط به حمایت از باغدارن منطقه است. سیب از اصلی‌ترین میوه‌های باغدارن این روستا است که ارزش صادراتی دارد. متاسفانه بخاطر نبود یک کارخانه بسته بندی در روستا که میوه‌های باغدارن را جمع آوری کند و مردم را به سمت باغداری صنعتی ببرد مردم اغلب به شیوه سنتی باغداری می‌کنند و در نهایت یک نفر تحت دلال مراجعه می‌کند و با قیمت خودش سیب را از مردم می‌خرد که همین شخص امسال موجب ضرر و زیان زیادی به باغداران شد بطوری که اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند مردم بکلی از کاشت سیب دست برمی‌دارند. این روستا با وجود آبهای جاری آن و نبود یک سد برای جلوگیری از هدر رفتن آب با مشکلات زیادی روبرو است.

از مشکلات عمده دیگر آن کمبود آب لوله کشی در فصل گرما است. متاسفانه بخاطر خشکسالیهای اخیر که منجر به کم شدن چشمه‌های تامین کننده آب شرب روستا شده و مردم در فصل گرما در شبانه روز فقط 4 ساعت به آب دسترسی دارند. و خانه‌های بالادست روستا به خاطر کم بودن فشار آب از این 4 ساعت هم بی‌بهره هستند.

مدرسه ابتدایی روستا هم دارای مشکلات زیادی هستند از جمله حیاط داخل مدرسه نیاز به آسفالت دارد.  همچنین میز و نیمکت‌های مدرسه که خیلی از آنها عمر مفیدشان تمام شده و اجبارا و بخاطر کمبود از آنها استفاده می‌شود. عمر خیلی از این نیمکت‌ها به بالای 15 سال می‌رسد. که امیدوارم مسئولین عزیز و زحمت کش به این روستا توجه کنند و نسبت به رفع آن اقدام کنند که این مردم لیاقت بهتر از اینها را دارند. در انتها از زحمات بخشدار محترم بخش تخت سلیمان جناب آقای استاد موسی قادری تقدیر و تشکر می‌کنیم چون نسبت به روستا و مردم آن توجه خاصی دارند و در طول خدمتشان در بخشداری تلاش زیادی را جهت رفع محرومیت و فقرزدایی مردم ساکن در بخش انجام داده‌اند. و از خداوند منان آرزوی توفیق را برای این عزیز خواستاریم