فداکاری و دلسوزی معلم مریوانی

مریوان رو دوست دارم

چند روزی بود وقتی به سر کلاس درس میرفتم بچه های کلاس مسخرش میکردن بهش میگفتن کچل خیلی دلم میسوخت و ناراحت میشدم میخواستم فریاد بزنم بگم نه ....! چند روزی تو فکر بودم به خودم میگفتم آخه این بچه چه گناهی کرده به نتیجه ای رسیدم حتی تو خونه هم به هیچکی نگفتم رفتم آرایشگاه و من هم سرم رو کچل کردم وقتی به سر کلاس رفتم بچه های کلاس به من هم خندیدند بعد از چند روز دیدم همه بچه ها سر شون رو کچل کردند و بچه ها همه با هم میخندیدن و خوشحال بودن بعد برگشتم رو تخته سیاه نوشتم

ماهان تنها نیست.............

این داستان معلم دلسوز کرد مریوانی بود که با دادن روحیه به ماهان عزیز و ابراز همدردی با وی موجب شادی دل او و افرادی شد که همچون او دچار مشکل شده اند.............

 

زندگی جانوری و شکارگاههای تکاب

 

زندگی جانوری و شکارگاههای تکاب

 

 

زندگی جانوری در منطقه تکاب با شکل طبیعی ناهمواریها آب و هوا و پوشش گیاهی بستگی دارد

شکار گاهها و حیوانات وحشی تکاب و حومه عبارتند از:

1: در منطقه ی شکارگاه چهارطاق شامل: قوچ میش وحشی , کل ,خرس, خوک ,گرگ ,روباه ,خرگوش, تشی ,سمور, مارافعی, سنجاب زمینی ,گربه وحشی, انواع مار ,مار افعی ,لگامی, کوتوله مار, لاک پشت ,موش صحرایی ,موش آبی, سوسمار, آفتاب پرست وزغه ,مارمولک, گورکن ,سگ آبی ,خرچنگ, قورباغه و پرندگان مورد شکار شامل : کبک زر و کبک بزرگتری که محلی ها بدلیل قشنگی و بزرگی این کبک به آن کبک جوان یا کبک قشنگ می گویند قمری, بلدرچین, گا مارو

2: شکارگاه روستای همپا : قوچ و میش وحشی و پرندگان شامل : کبک جوان, کبک زر ,قمری, بلدرچین و فاخته و کبوتر

3: روستای قینرجه : قوچ و میش وحشی ,خرس ,خوک و پرندگان شامل کبک جوان و کبک زر, قمری, گا مارو و بلدرچین

4: روستای نصرت آباد : قوچ و میش, خوک ,خرس و پرندگان شامل : کبک زر ,تیهو ,کبک جوان, بلدرچین, گا مارو و کبوتر

5: روستای زره شوران : قوچ و میش ,خرس ,خوک و پرندگان شامل : کبک جوان و کبک زر, قمری, گا مارو ,بلدرچین و کبوتر چاهی

6: ناحیه آقدره ی علیا آقدره ی سفلی و وسطی : قوچ و میش و خرس ,خوک و پرندگان مانند : کبک و کبک جوان ,گا مارو ,بلدرچین ,قمری و کبوتر چاهی

7: روستای برنجه : کبک جوان و کبک زر, مرغابی ,اردک ,کبوتر ,گا مارو ,قمری ,بلدرچین

8: رودخانه ساروق(آب شیرین) : ماهی ,سگ آبی و حیوانات وحشی مانند گربه وحشی, سمور و گورکن

9: شکارگاه امین آباد : پرندگانی مانند گا مارو, لک لک و در چمنهای روستای سبیل مرغابی وحشی که شامل : غاز, اردک ,حواصیل, گا مارو بلدرچین

10: روستای زینهار : پرندگان شکاری شامل : کبک وکبک زر ,تیهو

11: روستای حسن آباد : پرندگان شکاری شامل : لک لک و فاخته, قمری و بلدرچین

12: آب شور : این منطقه فاقد حیوانات آبزی می باشد.

به علاوه حیوانات وحشی مانند : گرگ ,روباه, خرگوش, گربه وحشی ,موش و سمور و از خزندگان : مار ,مارافعی, لاک پشت ,سوسمار و نیز عقاب و رتیل و هزار پا وجود دارند .

و از دیگر پرندگان این منطقه کلاغ ,زاغ و زاغچه, گنجشک, پرستو, سار ,دارکوب ,قرقی ,جغد ,عقاب و کرکس و همچنین یک نوع خفاش کوچک انواع بلبل, مرغ حق ,هدهد جنگلی ,شاه بوف ,سحری و......را نام برد.

مسابقه ی تنیس بین دانشگاهی در تکاب

مسابقات تنیس در تکاب

 

در تکاب گه گاهی در سطح شهر مسابقاتی همچون شطرنج - دو میدانی - تنیس و بیلیارد و..... برگزار می شود که به نوبه ی خود موجب تشویق جوانان به ورزش و افزایش سطح فرهنگی - ورزشی افراد میشود مسابقه ی تنیس که امروز برگزار گردید و خودم هم در اون حضور داشتم جالب و در عین حال با هیجان بالایی برگزار شد هر چند در لحظات حواشی آن بر بازی حاکم میشد اما با خوشی به پایان رسید برندگان آن به شرح زیر می باشد.

۱:بابک الطافی

۲:فرهاد یارمرادی

۳:سینا انظاری

و قرار شد جوایز آن طی مراسمی در  ۱۹ بهمن در دانشگاه پیام نور اهدا شود. به زودی تصاویر منتشر خواهد شد

 

ایلات و عشایر تکاب

 

ایلات و عشایر تکاب

 

 

زندگی ایلی و عشایری در حومه ی تکاب فقط منحصر به چادر نشینی ییلاقی بوده و چهار الی پنج ماه ادامه دارد . مانند طایفه ی شاهسون که در روستاهای شیرمرد - قازان کندی - بابانظر و احمد آباد علیا زندگی می کنند. کار عمده ی ایلات و عشایر در ییلاق ها چرانیدن دامها و دوشیدن شیر آنهاست و همچنین تهیه روغن و کره می باشد و برای جلوگیری از به هدر رفتن دوغ آنها اقدام به تهیه کشک می نمایند که مصرف عمده ی آن در مرغداری هاست. در این نوع زندگی زنان و فرزندان هر خانواده که می توانند کاری انجام دهند مانند شیر دوشی - ساختن کشک و.... ییلاق می کنند. و در چادرها به کار مشغول میشوند از طایفه های دیگر ایلات و عشایر در این منطقه  زخورانی - موسولانی و شرانی که برخلاف شاهسونها زبا و لهجه دی مخصوص به خود دارند و ییلاق و قشلاق می کنند. همچنین در روستاهایی مانند آقدره - قزقاپان سنگ و انگورد که سالی چند ماه به ییلاق و به قول محلی ها (هه وار) یا (اوبا) می رفتند ولی به علت شیر پزهای غیر بومی به منطقه   فراورده های دامی مانند:کره - روغن - کشک و... رونق خود را از دست داده و شیر توسط شیر پزها غالبا تبدیل به پنیر میشود و سپس به شهرهای بزرگ مانند تبریز  و دیگر شهرها میبرند مضاف به اینکه زندگی ایلات این منطقه مختص به دامداری نمی باشد و به کشاورزی نیز اشتغال دارند که علوفه لازم را برای خود کشت و برداشت میکنند.

 

طرح ها و پروژهای ناتمام تکاب

تکاب شهر پروژه های ناتمام

 

در شهرستانی با این همه محرومیت و کمبود و یا نبود اشتغال وقتی طرح و یا پروژه ای اجرایی میگردد باید سالیان سال صبر و تامل نمود تا این طرح ها عملی شوند متاسفانه در تکاب طرح های زیادی به این نحو هنوز نیمه کاره به حال خود رها شده اند از جمله:

۱:طرح ساخت جاده ی تکاب به شاهیندژ ۲: ساخت جاده ی تکاب - بیجار ۳:ساخت و نوسازی جاده ی تکاب - زنجان ۴:ساخت کمربندی طرح ولایت ۵:ساخت کارخانه اسفالت تکاب ۶:ساخت سالن سرپوشیده در منطقه شریف آباد تکاب ۷:اجرایی کردن طرح های هادی در تکاب ۸:ساخت و نوسازی مسجد جامع محمدیه در نزدیکی پارک ملت ۹:نوسازی پارک ملت که نصف این پارک بلااستفاده مانده و برای شخم هم مناسب نمی باشد چه رسد برای...... ۱۰:رسیدگی به  معادن طلای تکاب که یکی از درخواستهای مردمی و قولهای نمایندگان فعلی و قبلی مجلس در انتخابات نمایندگان مجلس بود که پس از نزدیک به چند دهه است که محقق نگشته است که نه تنها این معادن از مالیات معافند بلکه حتی نیم درصد از منافع آن برای مردم تکاب هزینه نمی شود۱۱:ساخت بیمارستان جدید تکاب که پس از چندین سال هنوز به اتمام نرسیده اس۱۲:ساختمانهای طرح مسکن مهر ۱۳:اسفالت تمام کوچه های و خیابانهای تکاب بلااخص کوچه های شریف آباد  ۱۴:و دهها طرح نیمه کاره ی دیگر که بعضی از این پروژه ها بیشتر از ۱۰ سال است بدون هیچ پیشرفتی در انها به حال خود رها شده اند. که عملی شدن هر کدام از آنها به نوبه ی خود موجب شکوفایی تکاب و تکابی می گردد.

 

شعر کردی در مورد تکاب

 

شعر کردی درباره ی منطقه افشار و تکاب 

 

 

شاره که م   

  ئه ی بابی سو له یمان, ئه ی پیره شار  

     خاون ته لا نوو ده شتوو دیار 

    له دونیا ناسراوه ناوو مه کانی تو  

  زیرو زیوه ری ولاته کم هه وشار  

 

  گیانه کم بمرم بو خه می ده ورانت  

   بو کو سپی شه و و روژانت  

  که س نای بینی شینووپه ژاره ی تو  

     خوم به بزه ی لیو دیمه جیژوانت

 

ئا غا.. خاونی ته ختوو پاشا 

   روخسارته ئاوینه ی ته ماشا    

 ناوت سه رسته ی تاریخه  

  که س له م وته یه ناکا حاشا

 

شاره که م.. پیرو لاو ووردت

     توورکو گه وره خیلی کوردت 

   هه مو ده س به ئه ژنو داماون 

  بو تیماری زامی پرده ردت

 

ئه ی کانگای سه یرو سه فا  

  به کول کیشی جه ورو جه فا   

جوان نوسراوه له لای ری میژه 

  هه رتوی به حری سیحرو شه فا 

 

   هه وشار سلاو بو عه شقی پاکت 

   بو یارانو دلدارانی سینه چاکت 

    حه یفه به میوانی شه مال نه بی 

   به سکی ره شی یارانی بی باکت

 

لیره هه لبه ستو شیعری سورانی 

  هوره ولوره وسوزی گورانی 

  هه موی به خوشی تو ده بیژری 

 داخی داخانم که له گریانو بورانی

 

    شاره که م تو کانی ئاوی ئه وینی

   یاری خال له ملی جوان جه مینی 

  یا ره ب دور بی له سیحری نگا  

 تو خه م ره وینی سکالای دل خه مینی

 

به حورمه تی مه عبه دی پاک مه ردی

   رومه تی شیرنو بی گه ردی 

   هه ر سه ر به رز به رده وام بی

     تفلو لاو وگه ورانی کوردی

 

                                                                                                                     سکالا دل

 

پنجشنبه بازار تکاب

 

تصاویری از پنجشنبه بازار تکاب

 

                                                                    

                                         

 

                                            بدون شرح................

 

                                           

 پنجشنبه بازار تکاب واقع بیرون از شهر می باشد به دلیل عدم رسیدگی هر چند سال این پنجشنبه بازار از مکانی به مکان دیگر تغییر میکند و مکان فعلی این بازار در جای نامناسبی در وسط خیابان بیرون شهر قرار دارد که انتظار می رود به زودی مکان آن تغییر یابد.

منبع تصاویر :دوست خوبم فرهاد

ادامه نوشته

مهاجرت در تکاب

از دلایل عمده مهاجرت از شهرستان تکاب به سایر شهرها میتوان:

 

مهاجرت عبارتست از جابه جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی. مردم معمولا به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعد دورکننده ای مانند فقر, کمبود غذا ,بلایای طبیعی, جنگ ,بیکاری و کمبود امنیت مهاجرت می کنند. دلیل دوم میتواند شرایط و عوامل مساعد جذب کننده مانند امکانات بهداشتی بیشتر, آموزش بهتر ,درامد بیشتر و مسکن بهتر در مقصد مهاجر باشد.

تکاب با دارا بودن سرمایه های فراوان طبیعی و معدنی همچون معادن طلای آقدره و زره شوران که اولین و دومین بزرگ طلا در خاورمیانه و معادن بیشمار سنگهای تزئینی که رتبه اول در استان را دارا می باشد و جاذبه های توریستی مثل تخت سلیمان و... که در مطالب قبلی به آنها پرداخته شده می باشد. همه شهرهای کوچک و بزرگی که در استان هستند به علت وجود اشتغال مهاجر پذیر بوده ولی متاسفانه شهرستان تکاب با این همه سرمایه ملی قادر به ایجاد زمینه مناسب برای جذب سرمایه گزاری برای ایجاد فرصتهای شغلی نبوده که حتی یک کارخانه کوچک در این شهرستان به چشم نمی خورد اکثر جوانان برای کار به شهرهای بزرگ چون تهران مهاجرت می کنند تنها راه درامد این شهرستان کشاورزی می باشد که آن هم در بعضی از سالها به علت کمبود بارش دچار ضرر میشوند از دلایل دیگر هاجرت مردم به شهرهای بزرگ نبود امکانات رفاهی و تفریحی لازم در این شهرستان میباشد و دلایل بیشمار دیگر که موجب مهاجرت مردم این شهرستان به سایر شهرها از جمله تهران میگردد.

 

روستاهای تکاب

شرح مختصری بر روستاهای تکاب

تکاب دارای ۱۰۲ روستا میباشد تعداد خانوارهای روستاهای تکاب بر حسب آمار ۱۳۸۵--  ۸۴۴۸ خانوار و جمعیت آن ۳۴۰۸۲ نفر می باشد روستاهای تکاب اغلب در مناطق کوهستانی - دره ای - و تپه ای واقع است. هیچ کدام از روستاهای تکاب بغیر از یک روستا دارای لوله کشی گاز نمی باشد. اغلب راههای تکاب شن ریزی شده و اسفالت و بعضا راههای خاکی نیز میباشد. روستاهای تکاب به بخشها -دهستانها-و آبادی های زیر تقسیم میشوند. که دارای ۲ بخش مرکزی و تخت سلیمان و ۶ دهستان می باشد.

 

بخش                  دهستان                  آبادی(روستا)

مرکزی                      افشار                       بادخرید

مرکزی                      افشار                       بدرلو

مرکزی                      افشار                       قجور

مرکزی                      افشار                       ساری جالو

مرکزی                      افشار                       قلعه جوق

مرکزی                      انصار                        کوتان علیا

مرکزی                      انصار                        عربشاه

مرکزی                      انصار                         آق قلعه

مرکزی                      انصار                         گز دره

مرکزی                      انصار                         حاجی بابای علیا

مرکزی                      انصار                         حاجی بابای وسطی

مرکزی                      انصار                         حاجی بابای سفلی

مرکزی                      انصار                          آی قلعه

مرکزی                      انصار                          اسمان بلاغی

مرکزی                      کرفتو                         چهارقلعه

مرکزی                      کرفتو                         قلدره سفلی

مرکزی                      کرفتو                           قره بابا

مرکزی                      کرفتو                           ساری باغ

مرکزی                      کرفتو                           بادمحمود

مرکزی                      کرفتو                           علی آباد نخود دره

مرکزی                      کرفتو                            قلدره علیا

مرکزی                      کرفتو                            نخود دره

مرکزی                      کرفتو                             بلوز

مرکزی                      کرفتو                             تندرلو

تخت سلیمان              احمد آباد                       زره شوران

تخت سلیمان              احمد آباد                        انگورود

 

 

ادامه نوشته

جایگاه مردم کرد در شاهنامه

جایگاه مردم کرد در شاهنامه

آنچه که در باره ی تبار کردان در شاهنامه فردوسی آمده است به این شرح است که در دوران ستمشاهی ضحاک ماردوش هر روز مغز دو جوان آریایی خوراک ماران برآمده از دوش این ستمگر می شد و این نسل کشی مدتها بدین گونه ادامه می ابد تا اینکه دو مرد آزاده به نامهای ارماییل و گرماییل به منظور جلوگیری از این رفتار به طریقی به آشپزخانه شاهی نفوذ میکندند و تهییه خوراک ماران را بر عهده می گیرند و هر روز به جای مغز دو جوان مغز یک جوان را با مغز گوسفندی مخلوط نموده و به خورد ماران میدهد و بدین تمهید هر روزه یک جوان را از مرگ حتمی نجات میدهد و برای آنکه از دست ضحاک در امان باشد آنها را به کوهستانها میبرد و برایشان گوسفند و بز تهیه می نماید.و حکیم فرزانه توس در این باره می فرماید

 کنون کرد از آن تخمه دارد نژاد                                                  کز آباد ناید به دل برش یاد

به یقین با توجه به همین داستان می باشد که زنده یاد استاد ملک الشعرای بهار براین باور بوده که هر کجای شاهنامه فردوسی (گرد گران فراز) آمده در حقیقت درست آن (کرد گردن فراز ) است.

علاوه بر سروده سخنسرای زرگ ایرانشهر در شاهنامه در سروده های کهن آئینی کردان اهل حق (یارسان) نیز در این باره چنین آمده:

اصل من جه  کرد

با بوم کردنان اصل من جه کرد

من او شینان چنی و دسه کرد

سلسله سپای ضحاک کردم هرد

ترجمه:از تبار کرد هستم, پدرم هم کرد بوده , من از گروه شیرمردان کردی هستم , که سپاهیان ضحاک را تارو مار کردیم.

 

                                 

در باور کردان پهلولنان شاهنامه به هیچ وجه شخصیت های مستعار و یا زاده تخیل نیستند بلکه آنان وجود داشته اند و به همین دلیل هم کردان کهر خود را از تبار فرهاد و کوردا گوران از تبار بهرام گور کوردان اورامان از تبار رستم زابلی  و کردان ساکن شهرستان لار خود رااز تبار گرگین میلاد میدانند و موارد بسیار از این نوع هستند.

میجر سون انگلیسی در سفر خود به مناطق کردستان عراق ب راین باور بود که سرزمین کردستان گنجین سرای فرهنگ ایران باستانیست و بسیاری از پهلوانان حماسی آن روزگار در این بخش از ایرانشهر زیسته و فعالیت نموده اند.و شاید براستی این چنین باشد.

کردان چون خود را از نخستین اقوام ایرانی می دانند به همین دلیل بیش از سایر اقوام ایرای به داستانهای ملی شاهنامه ی فردوسی دلبستگی دارند و به حماسه های آن مباهات نموده اند زیرا کردان شهریاران و پهلوانان ایرانی شاهنامه را از خود میدانند و با ذکر دلاوریهای آنان به خود می بالند و احساس سرافرازی می کنند .

سرایندگان کرد به تقلید از حکیم فرزانه توس مثنوی های کردی متعددی از داستانهای شاهنامه سروده اند که نام بعضی از آنها که از دستبرد زمانه مصون مانده به شرح زیر است:

هفت خان رستم, رستم و سهرا, رستم و اسسفندیار, رستم و جهانگیر, برزو و فرامرز, ببر بیان, رستم و زرد هنگ دیو, رستم نامه, هفت رزم, نه رزم, کنیزک و یازده رزم, کاوه کرد, اسکندر نامه, بیژن و منیژه, خسرو شیرین , بهرام و گلندام و..... را نام برد.

افزون بر این مثنوی های کردی که برشمردیم یکی از شعرای صاحب نام کرد به نام الماس خان کلهر مدت ده سال با کوششی خستگی ناپذیر شاهنامه فردوسی را به طور کامل به گویش کوردی گورانی برگردانده که از این سروده دو نسخه یکی در قریه گهواره گوران و یکی هم در قریه خوشمقام گروس موجود میباشد که متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته است.

شاعران,بزرگان و مشاهیر کرد

شاعران,بزرگان و مشاهیر کرد

در میان کردها ادیبان و دانشوران بزرگ چون قانع, فایق بی کس, سالم صاحب قران, حمدی, صدقی زهاوی, نالی, وفایی, مهابادی, ناری, ملای جزیری, خانی و حاج قادر کویی,  گوران و"پیره میرد" (بنیانگذار روزنامه نگاری کردی) و... صدها شاعر و ادیب کرد امروزه نیز در میان شعرای نوپرداز کرد میتوان به عبدالله په شو, شیرکو بی کس, له طیف هه لمه ت.و..... را از کردستان که منحصر به فرد میباشند را نام برد در میان هجوپردازان و طنازان هنوز که هنوز است نام شاعران بزرگ شیخ رضا طالبانی, آن نادره دوران که کلیه قالب های ظاهری و محدودیت های اخلاقی و محذورات را در هم شکسته و علیه ظلم و بیداد و فقر و نکبت تاخته بر تارک ادبیات ما می درخشد و حتی نامبرده قابل مقایسه با عبید زاکانی و دیگران هم نیست و به زبان فارسی نیز اشعار روح پروری از خود به یادگار گذاشته است و اکثر شاعران کرد با توجه به ارتباطات گذشته با ترکان عثمانی و روابط نزدیک با ایران و عراق تسلط کامل به زبانهای ترکی و فارسی و عربی و زبان مادرزادی خود کردی را دارند. شاخه ها , لهجه ها و گویشهای مختلف زبان شیرین کردی , از سوران تا گوران, کرمانج, کلهر و جاف و هورام و....هر کدام زیبایی خاص خود را دارد.

کوههای بلند اورامانات و آسمان سینه گستر آن شخصیتهای عظیمی مانند مولوی تاوه گوزی , بیسارانی, پیر شالیار  و... دیگران را پرورش داده که شانه به شانه ملای رومی زنند و این مفاخر و مشاهیر خود افتخار بس عظیم برای ملت کرد در تاریخ ادبیات و فرهنگ هستند.

بزرگان و مفاخر ادب , هنر و فرهنگ زیادی به ویژه در زمینه هنر , موسیقی و آواز وجود دارند که ذکر اسامی همه آنها شاید اصلا غیر ممکن باشد ولی در شق اخیر هنری استادانی چون حسن زیرک, محمد ماملی, سید علی اصغر کردستانی, محمد جزا, خاقانی, رزازی, غلامی, و عزیز شاهرخ در پهنه ی کردستان بزرگ مشهوریت دارند و درین زمینه پیشکسوتان و بزرگانی مانند طاهر توفیق , علی مردان, رسول گردی(متخصص لاو وحیران و اشعار و ترانه های ویژه ایلات و عشایر ) کریم کابان , حسین علی, صلاح داود, صالح دیلان, قادر زیرک, فواد احمد, تحسین طه, عرب عثمان, شمال صائب,و....را میتوان نمام برد و هزاران هنرمند دیگر که اگر اسم آنها در اینجا ذکر گردد صدها صفه لازم خواهد بود.

بنابر آنچه از پیش گفته شد و ذکر مواردی معدودی در چندین حوزه محدود فرهنگی نه در همه حوزه ها می توان نتیجه گرفت که اصولا فرهنگ, ادبیات و هنر بومی که زاده روح بلند انسانی و از جمله کردهاست ریشه در عمق فطرت و نهاد حق جو و عدالت طلب و زیبا پرست انواع بشر دارد مضافا اشعار و ادبیات حماسی (شیرین و فرهاد, مه م وزین, لاس و خه زال, امیر ارسلان رستم و سهراب و بیت محمد حنیفه و خه ج و سیامه ند و..)و غیرتی, نشان و علامت از شجاعت, حمیت, و غیرت ناموسی میان کردها دارد که در طول تاریخ مشهور بوده و کردها از افرادی که برای نان , ننگ نام را برای خو خریده اند بیزاری جسته اند.

زنان کرد نیز در ارتقای فرهنگ و ادبیات کردستان سهم ویژه ی خود را ایفا کرده اند "مستوره کردستانی " نمونه ای از شیرزنان شاعره است که مشابهت های زیادی با پروین اعتصامی شاعر بلند آوازه ی فارسی دارد قصه های شیرین مادربزرگها نیز در میان کردها جایگاه خود را حفظ نموده و گواهی بر غنای فرهنگ عامیانه میان زنان کرد است.

 

فرهنگ ادبیات و هنر در کردستان

فرهنگ ادب و هنر در کردستان

شعر, ترانه , متون ادبی, ضربالمثل ها و پند پیشینیان , آداب و رسوم فولکولور, جشنها و مراثی ها , نمایش و تئاتر بومی , صنایع دستی و هنرهای تجسمی همه و همه انعکاس دهنده ی تاریخ و پیشینه و آداب اجتماعی و اخلاقی شکست ها و پیروزی ها و هنر و زیبایی های طبیعی و جغرافیایی و پاکی های روحانی و....... میباشد که خشونت زندگی را با لطافت و زیبایی های خود قابل تحمل می کند.

 حتی نگاهها و کلمات کوچه و بازار میان هر قوم خود یک ویژگی منحصر به فرد فرهنگی است. خیلی از کلمات و واژها در میان کردها وجود دارد که شاید در کمتر ملتی این غنای فرهنگی و معرفتی وجود داشته باشد زیبایی, مناعت و صفای روح کردها به راحتی برای هر انسانی در این دنیای رنگارنگ قابل درک و دستیابی نیست کرد و کرد زاده غالبا دست به گریبان محرومیت, رنج, فقر و فلاکت, خشکسالی, کوچ و رحیل, تهاجمات بیگانگان درگیری ها و حق کشی ها بوده و روح لطیف و بزرگ این ملت که ظاهرا می بایست سر به طغیان علیه همه چیز و حتی خدا و معنویت بزند و محبت و زیبایی لطافت و گذشت را فراموش کند برعکس آن وجهه غالب دلرحمی, محبت و وفا ,صفا و یکرنگی, گذشت و بردباری را درون خود حفظ نموده.

 معنی نگاه چشم های منتظر مادران و دختران کرد لالایی و ناله و فریادهای غیرتمندانه مردان بزرگ کرد خود حریم بزرگی از ادبیات و فرهنگ را احاطه کرده که برای اقوام برخوردار و رفاه زده قابل فهم و حس نیست گویی زمین و زمان مکان و کاینات حتی ظواهر دین و مقدسات و احکام قاضی القضات های تاریخ همواره علیه کرد بوده و حقوق او را پایمال کرده و یا پایمال شدن آن را توجیه نموده اند ولی کرد این نژاد اصیل آریایی و اصل ماد متحد قوم پارس  اصالت و هویت زبان و فرهنگ و فولکلور خود را فراموش نکرده و از حقیقت دین حنیف و عدالتگر و تامین کننده حقوق انسانها که پیام آور خاتم عرضه داشته استقبال و آن را به جان و به اختیار انتخاب نموده و بدین گونه هویت ملی و مذهبی او شکل گرفته و ادبیات غنی و پرباری را که اکنون شاهد آن هستیم بنیان نهاده است.

فرهنگ و ادب کرد اگرچه مملو از پند پیشینیان ضرب المثلها و حکایات شیرین و جالب و اسطوره ای است و این مقولات به لحاظ باستانی نمودن (نمایش رمانتیک)حالت ونمای محافظه کارانه از نظر ادبی و سیاسی دارند. ولی در کنار آن ترانه ها و اشعار دلربا و غزلهای عاشقانه و عارفانه ای در ادبیات کردی وجود دارد که هر روز بر طراوت و تازگی آن افزوده می شود. رقص ها و آوازهای محلی علی رقم برخی محدودیتهای مذهبی و قشری همراه با برخی ملاحظات و رعایت ادب و حیای ویژه ی ملت کرد هنوز باعث نشاط و سرزندگی و صفای زندگی کردهاست.

در یک  بررسی کلی از معاصرین جدید شاید مرحوم ماموستا هژار (عبدالرحمن شرفکندی) ماموستا هیمن (محمدامین شیخ الاسلامی) و دیگران دارای نقش برجسته ترین در حوزه ادبیات معاصر باشند. به خصوص مرحوم ماموستا "هه ژار" که با تهیه وتدوین "هه نبانه بورینه" به معنی (مخزن وانبار سیاه رنگ چرمی که همه چیز در ان یافت میشود و در عین حال بسیار سنتی و اولیه است) فرهنگ لغت کردی به فارسی منحصر به فردی تدارک نموده و با ترجمه اشعار خیام به کردی (که به زعم اکثر صاحب نظران اگر از اهمیت نقش شاعر اولیه صرف نظر کنیم اشعار رباعی های خیام است) قدرت شعری خویش را به نمایش خاص و عام گذاشت و این مزید بر اشعار بلند سروده شده توسط خود ایشان است.

 هیمن شاعر و نویسنده بزرگ کرد که متاسفانه در زمان حیات با محدودیت های زیادی روبه رو بود قانون ابن سینا در طب را به زبان فارسی ترجمه کرده (باز هم به ا ذعان اهل فن در ایران کسی پیدا نشد که جرات نز دیک شدن ودست یازیدن به این کار را داشته باشد) و ترجمه قران به کردی و سایر آثار برجسته از جمله "چیشتی مجیور" که خاطرات متنوع سیاسی و بیوگرافی ایشان است از دیگر کارهای نامبرده است که نمی توان با چند جمله عظمت بزرگانی چون ایشان و امثالهم مانند همین و... را نشان داد. و اصولا فقط برای ذکر اسامی بزرگان ادب کرد صفحات بیشماری لازم است. لذا وارد این وادی نمی شویم و از اسامی هم که ذکر شد و خواهد شد بدون التفات و توجه خاص و بی مراجعه و چک لیست هیچ کتابی بوده است چرا که هر کدام از بزرگان و آثار و اشعارشان را که تامل میکنی او را بزرگتر از دیگری میبینی و می دانی و در برابرش زانوی تعظیم بر زمین میگذاری و این خود نشان دهنده ی عمق و ژرفای فرهنگ کرد است که حتی فقه اللغه (واژه شناسی) عبارات ادبی در میان عرب هم گاهی به پای مفاهیم آن نمی رسد.

زندگی نامه زرتشت پیامبر

مختصری از زندگی نامه زرتشت پیامبر

به لحاظ آگاهی بیشتر خواننده در این باره که بسیاری از شخصیتهای شاهنامه ی فردوسی کرد بوده اند و اکثر رویدادهای این حماسه ی ملی در غرب ایرانشهر جریان داشته اند و زرتشت پیامبر راستین آریایی هم از تبار کرد بوده و کتاب مقدس اوستا نیز به زبان کردی است به نوشته های دو تن از محققین و مورخین اشاره می کنیم:

کردهای آغازین کوچرو و رمه ران و جنگجو بوده اند گله و حشم بسیاری داشته و به طور مستمر از مناطق گرمسیری به سردسیر و بلعکس در کوچ بوده اند.نقل مکان آنان با عرابه صورت می گرفته و مایل به سکونت در یکجا نبوده اند. خوراکشان از فراورده های دامی و داد و ستد آنها صورت می گرفته است در این زمان عبادت و پرستش هورمزد به بزرگان خانواده ها اختصاص داشته که آنان را (پیر) می گفته اند.سایرین از عبادت معاف بوده اند به مرور زمان پرستش هورمزد آلوده به سحر و خرافات و اکاذیب بسیاری می شود تا اینکه در قرن هفتم قبل از میلاد (660) زرتشت پیامبر که یکی از هوشمندان کرد بوده در ارومیه در غرب ایرانشهر قیام میکند.

زرتشت پیامبر قصد داشت مفاسد را از بین بردارد و به اصلاح دین بپردازد پیران فوق الذکر گفته های وی را نمی پذیرند و بر ضد او برمی خیزند زرتشت ناچارا به سرزمین بلخ مهاجرت می کندو در آنجا شروع به دعوت مردم میکند و سپس در سیستان هم این دعوت را پی میگیرد زرتشت پیامبر در بلخ بدون مانع به اشاعه افکار خود می پردازد و هرمزد پرستی را در آن سرزمین تحکیم می بخشد.

اکثر محققین (ماد) بوده اند و زرتشت پیامبر را تایید کرده اند که وی از اکراد – میدیا بوده یعنی اهل کشور ماد و کتاب اوستا را هم به زبان مادی (کردی) نوشته است.درباره نژاد زرتشت پیامبر (اینکه کرد بوده) و تولدش در سال 660 قبل از میلاد و گرویدن گشتاسب کیانی به آیین وی و چگونگی رواج زرتشت گری مورخین بسیاری همچون مسعودی, حمزه اصفهانی, یاقوت حموی, زکریا قزوینی, ابولفدا, ابن الفقیه, بلاذری, خوردادبه و......همچنین سرجان مالکم از این موارد به تفصیل در تاریخ خود یاد کرده اند.

زنده یاد عماد الدین دولتشاهی محقق کرماشانی هم خود یکی از همین کسان بود و تا آن دم که چهره در نقاب خاک کشید بر این باورها پای فشرد وبا ادله بسیار در اثباط تک تک این باورها کوشید و هر دو نوشته ی ارزنده خویش با نام جغرافیای غرب ایران یا کوههای ناشناخته ی اوستا همچنین رستم و سهراب به روایت اوستا به تفصیل سخن گفته    روانش شاد و یادش گرامی باد.

                              

جایگاه شاهنامه در بین مردم کردستان

جایگاه شاهنامه در بین مردم کرد و کردستان

                                          

از قرن چهارم هجری قمری (365 ه.ق/ 355ه.ش)که حکیم فرزانه توس فردوسی نامدار یکی از بزرگترین حماسه های منظوم عالم یعنی شاهنامه را خلق کرد. تا امروز که نه قرن از زمان سرایش این حماسه جاودانه می گزرد شاهنامه به بسیاری از زبانهای زنده دنیا از جمله به زبان کردی ترجمه شده است . زبان کردی که اکثر شاهنامه سرایان کرد در نظیره گویی از شاهنامه از آن بهره گرفته اند(گویش گورانی)است که یکی از کهن ترین و اصیل ترین زبانهای بومی ایرانشهر می باشد که وابستگی آن به زبانهای باستانی این سرزمین همچون زبان های پارسی باستانی و پهلوی غیر قابل انکار است درباره مقبولیت و اهمیت شاهنامه در بین کردان آریایی – ایران مورخین ایرانی و انیرانی و همچنین جهانگردان بیگانه و بخوص عاملین سیاست انگلیس در خاورمیانه از قبل از جنگ اول جهانی تا زمان ما در نوشته هایشان یا به تفصیل سخن گفته اند و یا اشاراتی به این مورد خاص نموده اند . استاد زنده یاد محمد محیط طباطبایی ضمن اینکه از شاهنامه به عنوان (کتاب مقدس کردها) یاد می کند و در تایید این گفته می نویسد: این اثیر مورخ نویسنده و ناقد صاحب نام زبان و فرهنگ عرب که به عقیده کرد شناسان معاصر خود,  خود نیز از نژاد کرد بوده و زندگانیش را در منطقه کردنشین شمال عراق و سوریه سپری نموده است.

دیگر اینکه ابولفتح بنداری اصفهانی شاهنامه فردوسی را به امر ملک معظم ایوبی برادر زاده ی سردار بزرگ کرد صلاح الدین ایوبی برای مزید استفاده کردان مهاجر سوریه و مصر و عرب زبانان شام به عربی ترجمه کرد که این خود از توجه فرمانروایان کرد ایوبی و همچنین کردان سوریه و مصر در نیمه اول سده هفتم هجری قمری به شاهنامه سخن سرای بزرگ ایرانشهر حکایت دارد.

درباره ی علاقه و مهرورزی کردان آریایی به شاهنامه حکیم فرزانه توس سخنرانی بزرگ ایرانشهر فردوسی نامدار یکی هم این مورد بسیار جالب است که به شرح آن می پردازیم:

در سال 1313 هجری شمسی که دولت وقت ایران از کشورهای عراق و ترکیه همانند دیگر کشورهای جهان برای شرکت در مراسم جشن افتتاح آرامگاه فردوسی و کنگره ی مربوط به آن دعوت کرده بود دولت وقت عراق جمیل صدقی زهاوی شاعر معروف زبان عرب و عضو مجلس اعیان عراق را که از بزرگان کرد زبان مقیم بغداد بود برای شرکت در آن جشن و کنگره انتخاب و اعزام داشتند و گویا قبل از عظیمت به او می گویند چون فردوسی از شاهنامه از ترکان به نیکی یاد نکرده و در ضمن دولت ترکیه هم به نماینده ی خود سفارش نموده که در جشن و کنگره ی فردوسی به جز اظهار تشکر از دعوت و میزبانی دولت ایران درباره ی فردوسی و شاهنامه اش به هیچوجه سخنی به میان نیاورد.

لیکن جمیل صدقی زهاوی این شاعر کرد آریایی در ایران هنگامی که به قصبه ی کرند در کوهپایه دالاهو می رسد و هوای دلپذیر کوهستان کردنشین روح لطیف او را به هیجان درمی آورد شروع به زمزمه می نماید و در همان شب توقف در کرند قصیده ای به عربی و یک مثنوی به فارسی در تجلیل از مقام والای حکیم فرزانه توس می سراید نماینده ی دیگر عراق که همراه او بوده از وی می خواهد که این قصیده را در ایران نسراید چون ممکن است مقام سناتوری خود را از دست بدهد جمیل صدقی زهاوی به خشم می اید و به او میگوید به جهنم که مقام سناتوری من در راه فردوسی و شاهنامه اش از دستم به در می رود. جمیل صدقی زهاوی قصیده و شعر خود را در میان هلهله و غریو شادی و تحسین حضار انشاد کرد و این شاعر کرد زبان و پاک نژاد آریایی مقام سناتوری خود را در مجلس اعلای عراق از دست داد و مورخین و شاعران دیگر درباره ی مهرورزی کردان ساکن غرب ایران به شاهنامه فردوسی نوشته اند.

اگر کسی به مناطق کردنششین برود و مدتی را در میان کردان به سر برد به یقین با یک دنیا  صفا و وفا , مهرورزی ,خون گرمی, مهمان نوازی, شجاعت و دلاوری ,میهن پرستی و بسیاری از صفات پسندیده از این قبیل روبرو خواهید شد.

تاریخچه تخت سلیمان

تاریخ تخت سلیمان

                                                                        

بقایای مجموعه تاریخی آتشکده آذرگشنسب در درون حصاری بیضی شکل و بر پیرامون دریاچه ای سحرانگیز , با 12 هکتار مساحت و 38 برج و باروی بیضی شکل و دو دروازه بزرگ مربوطه به دوره ساسانی باقی مانده است. در پیرامون  این محوطه باستانی علاوه بر محلهای تاریخی قابل توجه مانند استحکامات ساسانی دژ بلقیس , تومولس ها و....  با چندین پدیده طبیعی کم نظیر مانند کوه میان تهی معروف به زندان سلیمان (با آثاری ازیک معبد مانایی) جاذبه ها و پدیده های زمین شناسی قابل توجه مثل چشمه های آب گرم دیواره ی سنگی ناشی از رسوبات آب دریاچه موسوم به سنگ اژدها ,رودخانه ها, دریاچه با چمن متحرک, دریاچه های مختلف گودال مانند مانند :معادن گوناگون , مناظر زیبا ی کوهستانی, معادن استخراج سنگ قدیمی و.....دارد.

این مجموعه عظیم در جنگهای ایران و روم در زمان خسرو پرویز در سال 624 میلادی توسط رومی ها غارت و تخریب شد. بعد از این رویداد به علت اغتشاشات سیاسی اواخر حکومت ساسانیان حمله اعراب و مسلمان شدن ایرانیان این مکان دیگر تجدید حیاط نیافت اما تا قرن 4 ه.ق تعداد اندکی از معتقدان آیین باستانی ایران در این محل اسکان داشته و آتشکده نیز در مقیاس کوچکتری استفاده میشد تا اینکه در سال 674 ه.ق در زمان  حکومت آباقاخان مغول و جانشین او قازان خان با انجام تعمیرات وسیع و چشمگیر و احداث بناهای جدید مجددا از این مکان مدتی به عنوان پایتخت تابستانی و تفرجگاه استفاده میشد.

بعدها نیز این مکان توسط مردم عامه به صورت شهرکی کم اهمیت با مشاغل متنوع تا قرن 11 ه.ق ادامه حیاط داد و از این تاریخ به بعد این محل متروکه شد.و در متون تاریخی و متون زرتشت از این مکان به عنوان آتشکده بزرگ آذرگشنسب  به کرات نام برده شده و در زمان پهلوی گنزک یا گنجه و رومیان آنرا گزکا و اعراب شیز نامیده اند و ایلخانیان بدانجا ستوریق گفتند و بعدها عامه مردم تخت سلیمان نامیدند.

و نهایتا از سال 1959 میلادی (1337 شمسی ) با موافقت دولت ایران باستانشناسان آلمانی با نظارت کارشناسان ایرانی به مدت 20 سال در این محوطه کاوش علمی شد و به اسناد و مدارک بسیار مهمی دست یافتند.از جمله تعدادی سکه و بیش از 250 قطعه گل مهره که کمک فراوانی به روشن شدن تاریخچه این مکان تاریخی نمود.

راههای ارتباطی تکاب

راههای ارتباطی تکاب

تکاب بدلیل کوهستانی بودن و همچنین دور بودن از مراکز استان و یا شهرهای بزرگ و شاهراهای تجارتی از داشتن راههای مناسب محروم میباشد و چهار سمت تکاب منتهی به گردنه های خطرناک (گردنه سقز, مائین بلاغ , و گردنه جاده بیجار ) میباشد که در فصل زمستان و یا در هنگام بارش باران شدید نمی توان از این راهها استفاده نمود.

در چند سال گذشته طرحایی برای بهتر شدن این راهها به تصویب رسید و حتی اجرایی نیز گردید اما بدلایل نامعلوم  هنوز به اتمام و بهره برداری نرسیده است و مردم تکاب و کسانی که به عنوان جهانگرد و توریست از این شهر دیدن می کنند با راههای بسیار نامناسب و پر از دست انداز مواجه هستند.

به امید روزی که به این شهر تاریخی و باستان بیش از گذشته توجه شود.

سوغات تکاب

سوغات شهرستان تکاب

یکی از مشهورترین سوغات تکاب که شاید در سطح ایران و حتی جهان معروف باشد میتوان فرش انرا نام برد که به فرش افشار یا ( فرش آهنین ) نیز معروف گردیده است و جزء صنایع دستی تکاب نیز به شمار می آید و حاصل زحمت و هنر شیر زنان تکاب میباشد. از سوغات دیگر تکاب میتوان میوه ای را نام برد که کمی ترش مزه است. نام  این میوه ی محلی ( گرکه )  که در فصل تابستان در بوستان ها کاشت میشود و  بسیار خوشمزه هست و از جمله انواع محصولات مرغوب کشاورزی و باغی مانند سیب - گردو - انگور و حتی کشمش که یکی از مرغوبترین کشمشها و مخصوص تکاب میباشد را نام برد. در روستاهای تکاب انواع محصولات لبنی از جمله (شیر - خامه - پنیر محلی - کره ی محلی - سر شیر و .....) را درست میکنند که بسیار خوشمزه و لذیذ میباشد و همچنین در اکثر دشتها و کوههای تکاب مردم به زنبورداری مشغول هستند که عسل بسار خوشمزه و لذیذی را تولید میکنند که میتوان آن را به عنوان یکی از سوغات تکاب نام برد.

جاجیم - گلیم - صنایع چوبی و پشمی و فرش نیز از مهمترین سوغات تکاب میباشد حتی میتوان از آثار خوشنویسان باذوق و اساتید خوشنویسی تکاب که در سطح کشور نیز به دلیل آثار بی نظیر خود به شهرت رسیده اند به عنوان سوغات به یادگار برد.

 

 

کشف معدن طلا در تکاب

کشف معادن جدید طلا در تکاب

 

به گزارش سایت طلا : در پی انجام عملیات اکتشاف تکمیلی، همزمان با تجهیز و آماده سازی معدن طلای زره شوران، ذخایر جدیدی از طلا علاوه بر ذخایر شناسایی شده قبلی در این محدوده کشف شده است. که میزان ذخایر جدید کشف شده طلا پس از اتمام عملیات اکتشافی و حداکثر تا پایان سال جاری اعلام می شود، و در حال حاضر میزان ذخیره کشف شده شامل چهار میلیون تن ذخیره قطعی با عیار 5.81 گرم در تن طلا است.

هفت میلیون تن ذخیره احتمالی با عیار متوسط چهار گرم در تن بوده که با توجه به ساختار زمین شناسی و استعداد منطقه پیش بینی می شود، میزان ذخایر کشف شده جدید بیشتر از ذخائر شناسایی شده قبلی است.

استخراج سالیانه از معدن زره شوران تکاب در مرحله اول 250 هزار تن کانسنگ بوده که با احداث واحد فرآوری و استحصال طلا در این معدن سالانه سه هزار و 600 کیلوگرم شمش طلا و بیش از یکه هزار کیلو گرم نقره از آن استخراج می شود.

به گفته این مسئول در حال حاضر میزان ذخایر طلای استان بیش از 100 تن است و آذربایجان غربی از نظر ذخایر طلا و تولید آن در کشور رتبه اول را دارا است.

که البته میتوان گفت که اکثر طلای آذربایجان غربی متعلق به شهرستان تکاب میباشد و میتوان نتیجه گرفت که تکاب رتبه اول طلا در ایران را دارا میباشد     پس تکاب=شهر طلا

 

 

معادن تکاب

معادن و سرمایه های تکاب

قدیما وقتی میرفتی کوهای اطراف تکاب از دیدن مناظر لذت میبردی و به شهرت افتخار میکردی و تو دلت میگفتی عجب طبیعت باصفایی چه منظره ای چه هوایی و..... یه چند روز پیش با یکی از بهترین دوستم زدیم به جاده (تکاب - شاهیندژ) با منظره ای مواجه شدم که غیر قابل باور بود تو جاده که به طرف خود شهر شاهیندژ حرکت می کردیم صحنه هایی رو دیدیم که واقعا جای بسی افسوس داشت شهر تکاب که یه رودخونه بیشتر نداره متاسفانه به اونم رحم نکردند و کارگاههای ماسه شویی رو در مسیر این رودخونه ها درست کردند که محیط زیست اطراف رودخونه ها رو تقریبا از بین بردن و آبی رو که از کوهه جاری میشه کلا آلوده کردن...بعد از چندی متوجه شدیم اکثر کوههای اطراف روستاها رو کندن و مشغول تخریب و از بین بردن مناظر و سرمایه ای بودند که سالها مردم این شهر در برابر دشمنان این مرز و بوم از این خاک دفاع کردند اما جلوی چشمشون از بین میرفت این معادن و سنگها که تاریخ تکاب در دل آنهاست با کنده شدن به شهرهای اطراف برده میشن و بعد از تولید فروخته خواهند شد که متاسفانه و بدبختانه حتی یک درصد از این منافع به جیب مردم این شهر و یا برای آبادانی شهرستان تکاب هزینه نمیشه توی تکاب تقریبا حدود ۲۵۰ معدن فعال وجود داره...؟!میدونی باید چند تا کوه کنده بشه تا ۲۵۰ تا معدن درست بشه اگه درست حساب کنیم شاید نصف تکاب...!!؟سالانه چندین هزار ماشین سنگین از این شهر برای بردن این سنگها از تکاب عبور میکنن...!!؟دو معدن بزرگ و فعال طلای آقدره و زره شوران در سطح خاورمیانه پس چرا باید این شهرستان این همه بیکار داشته باشه...؟ و هزاران فرصت شغلی دیگه... خوب...! با کندن این سنگها و از بین بردن این منابع و معادن نه تنها این همه سرمایه که متعلق به تکاب و تکابی هستش از بین میره بلکه باعث تخریب و از بین رفتن سرمایه ی دیگر که همون محیط زیست و منابع طبیعی ما هستش میشه که خسارت جبران ناپذیری به تکاب و صنعت گردشگری این شهر میزنه.....!!

جشنهای ایران باستان

 

 

جشن های ایرانی         ۱۲ ماه ایرانی       ۳۰ روز ایرانی

 

 

۱۹ فروردین - جشن فروردینگان           فروردین              ۱:اورمزد (ساده شده اهورامزدا)

۳اوردیبهشت - جشن اردیبشتگان       اوردیبهشت          ۲:وهمن (بهمن)(اندیشه پاک)

۶خورداد - جشن خوردادگان               خورداد                 ۳:اوردیبهشت (بهترین راستی و پاکی)

۱۳ تیر - جشن تیرگان                       تیر                      ۴:شهریور (شهریاری نیرومند)

۷ امرداد - جشن امردادگان                 امرداد                  ۵:سپندارمذ (فروتنی و مهر پاک)

۴ شهریور - جشن شهریورگان            شهریور                ۶:خورداد (تندرستی)

۱۶ مهر - جشن مهرگان                    مهر                     ۷:امرداد (بی مرگی و جاودانگی)

۱۰ آبان - جشن آبانگان                      آبان                    ۸:دی به آذر (آفریدگار)

۹آذر - جشن آذرگان                          آذر                      ۹:آذر (آتش - فروغ)

۱ دی - جشن دیگان                         دی                    ۱۰:آبان (آبها - هنگام آب)

۲ بهمن - جشن وهمگان                   وهمن                 ۱۱:خورشید -خور (آفتاب)

۵اسفند - جشن سپندارمذگان            اسپند                 ۱۲:ماه (ماه)

                                                                            ۱۳:تیر (نام ستاره باران)

                                                                            ۱۴:گوش (جهان و زندگی هستی)

                                                                            ۱۵:دی به مهر (آفریدگار)

                                                                            ۱۶:مهر (دوستی و پیمان)

                                                                            ۱۷:سروش (فرمانبرداری)

                                                                            ۱۸:رشن (دادگری)

                                                                            ۱۹:فروردین (فروهر و نیروی پیشرفت)

                                                                            ۲۰:ورهام (بهرام)(پیروزی)

                                                                            ۲۱:رام (رامش و شادمانی)

                                                                            ۲۲:باد (گواد)

                                                                            ۲۳:دی به دین (آفریدگار)

                                                                            ۲۴:دین (بینش درونی)

                                                                            ۲۵:ارد (خوشبختی و داریی)

                                                                            ۲۶:اشتاد (راستی)

                                                                            ۲۷:آسمان

                                                                            ۲۸:زامیاد (زمین)

                                                                            ۲۹:مانتره سپند (گفتار پاک)

                                                                            ۳۰:انارم (فروغ و روشناییهای بیپایان)

 

نیاکان گرامی ما بدون تردید شادترین مردمان جهان بودند و رسم شاد زیستی را زرتشت برای آنان به جای گذاشت. این 12 جشن تنها جشنهایی بودند که نام روز و ماه با هم تلاقی پیدا میکرده است. ایرانیان غیر از این جشنها :نوروز  - 13 فروردین  - 6 فروردین و گرامی داشت آتش و همچنین سده را نیز داشته اند.

مهمترین جشنهای به قرار زیر بوده است:

جشن نوروز: یکی از کهنترین جشنهای جهان است که مورخین آنرا به جمشید شاه پیشدادی در 5000 سال سال پیش نسبت داده اند.

جشن 13 فروردین: جشن طبیعت پاک و مظهر بی آلایشی و عنایت خداوند به انسان

جشن 6 فروردین : زادروز زایش زرتشت بزرگوار پیر خرد و دانش جهان که سال 2003 را نیز سازمان یونسکو به نام وی نامگذاری نمود.

جشن سوری: یا همان گرامیداشت آتش است که در گذشته 10 روز آخر سال برگزار میشده است و بعد از اسلام آخرین چهارشنبه سوری سال شده است

جشن تیرگان: این جشن علاوه به تلاقی کردن روز و ماه به پرتاب تیر جاودانه آرش کمانگیر نیز نسبت داده شده است. آرش قهرمان ملی ایران با پرتاب تیری از فراز کوهی در تبرستان مرز کشور ایران و توران را مشخص کرد و خودش از شدت فشار پرتاب در راه ایران جان سپرد.

جشن مهرگان:  این جشن نیز بعد از نوروز مهمترین جشن ایرانیان است که علاوه بر تلاقی کردن ماه و روز به قیام ملی کاوه آهنگر بر ضد ضحاک تازی نیز نسبت داده شده است. کاوه نماد وطن پرستی بوده است و از این رو 6 روز این جشن ادامه داشته است و در ممالک بسیاری آن گرامی داشته میشده است.

جشن سده : این جشن را به پیدایش کشف آتش توسط ایرانیان در جهان نسبت داده اند فلسفه ای بسیار دور از زمان هوشنگ شاه پیشدادی در 6000 پیش دارد. هنوز بعد از این مدت بسیار دور آثاری از آن پادشاه در شهر مسجد سلیمان باقی است.

جشن سپندارمذگان: این جشن نیز علاوه بر تلاقی ماه و روز به جشن زن ایرانی مشهور است. زنان ایرانی در 4000 و اندی سال پیش یک روز را در سال در حکم پادشاه خانه بر تخت می نشستند و مردان باید از زحمات و تلاش دلسوزانه ی آنان قدردانی میکردند و مقام والای وی را ارج می نهادند. این جشن تا قبل از اسلام برقرار بود ولی در چند سال اخیر دوباره زنده شد و ایرانیان اصیل آنرا جشن میگیرند.

 

 

 

حلبچه

 

حَلَبچه یا حلبجه (به کردی: هه‌له‌بجه Helebce)

حلبچه از شهرهای کردستان عراق در ۱۰-۱۵ کیلومتری مرز ایران و ۲۲۵ کیلومتری شمال شرقی بغداد است و در منطقه شهرزور عراق قرار دارد

حلبچه شهر نور شهری که سالها شاهد کشتارها و ریخته شدن خون کودکان جوانان و زنان دلیر و غیور کرد برای آزادی و آزادگی مردمانش بوده و هوز پابرجا و نیرومند تر از گذشته در این راه استوار است با مردمانی که سالها جان و مال خود را در راه آزادگی این شهر فدا کرده اند و به شهادت رسیده اند در تاریخ ۱۶ تا ۱۷ مارس ۱۹۸۸ (در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶) بود که صدای مهیبی کل حلبچه و کردستان را به لرزه دراورد و چند دقیقه بعد کودکان و زنانی که برای حفظ جانشان قربانی حملات شیمیایی صدام جنایت کاری شده بود که هیچ رحم و شفقتی نسبت به مردمانش نداشت نزدیک به ۵۰۰۰ نفر غیر نظامی (کودکان نوجوانان و زنان و سالخوردگان بیگناه) در یک نیمروز به شهادت رسیدند و ۱۰۰۰۰ نفر نیز مجروح شیمیایی به جای گذاشت که هم اکنون نیز این کودکان که جوانانی برومند گشته اند دچار مشکلات جسمانی زیادی هستند متاسفانه پس از گذشت سالها از این بمباران شیمیایی هنوز بدلیل تاثیری که این سلاح های شیطانی دارند بسیاری از فرزندانی که در این منطقه به دنیا میایند معلول و ناتوان هستند حلبچه با صدای مادران خود که فریاد برمیاوردند (هه‌ی رۆڵه‌ڕۆ، وه‌ی رۆڵه‌ مه‌ڕۆ!" )(آی فرزند رفته ام و ای فرزند عزیزم نرو) عجین گشته است این بمباران بخشی از عملیاتی بود (عملیات انفال ) که صدام جنایتکار برای نسل کشی مردم کرد در کردستان عراق و ایران طراحی کرده بود که حدود ۱۸۲ هزار نفر در آن عملیات به شهادت رسیدند و بسیاری  از اهالی کرد را نیز زنده به گور کردند گازهای به کار رفته در حلبچه و سردشت گاز خردل، سارین، تابون و وی‌اکس بود.

 

 

ما هم این ظایعه را بر مردم کرد و کردستان تسلیت عرض میکنیم

 

 

 (شعر کردی درباره حلبچه)

 

له دوای خنکانی حه له بچه

سکالاییکی دریژم ....

نووسی بو خوا

به ر له خه لکی بو دره ختیکم خوینده وه

دره خت گریا

له په نایا  بالنده یه کی پوسته چی وتی باشه

کی بوت ده با ؟

گه ر به ته مای منی بیبه م

من ناگه مه عه رشی خوا.

فریشته ی ره ش پوشی شیعرم

وتی : تو هیچ خه مت نه بی

من بوت ئه به م ، هه تا سه ری

تا که شکه لان

به لام به لینت ناده می

خوی نامه که م لی وه رگری


 

خو ده زانی خوای گه وره کی ئه یبینی

وتم سپاس ، تو هه لفره

فریشته ئیلهام هه لفری و

له گه ل خویا  هه مان سکالای برد

روژی دوایی که هاته وه

سکرتیری پله ی چواری نووسینگه ی خوا

وتی پیت ناوی و هه ر له سه ر هه مان سکالا

به عه ره بی بوی نووسیبوم

گه وجه !!!!

بیکه به عه ره بی که س لیره کوردی نایزانی و

نایبه ن بو خوا

« شیر کو بیکه س »

 

مشکلات توریستی تکاب

تکاب با وجود منابع توریستی فراوان و چندین هزار ساله و منابع طبیعی فراوان از کمترین توریست و گردشگر برخوردار است دلایل زیادی را میتوان برای این امر شمرد از جمله این عوامل میتوان :

۱:نبود راه ارتباطی مناسب در مناطق کردشگری و کلا نبود راه مناسب در راههای ورودی و داخل شهر.

۲:نبود امکانات مناسب رفاهی از جمله نبود مکان مناسب برای استراحت (هتل ها و....).

۴:نبود امکانات تفریحی مناسب در مناطق توریستی و شهرستان تکاب ( شهر بازی در حد مناسب - پارکهای مناسب - کتابخانه و.....).

۵: عدم رسیدگی به تغذیه و خوراک توریست و گردشگر ها در مناطق گردشگری (غذا خوری و رستوران مناسب)

۶:نبود وسایل نقلیه مخصوص توریستها که به راحتی و بدون دغدغه از این مکانها دیدن کنند.

۷:نبود نورافکن و نورپردازی مناسب که موجب جذابیت و سفری خاطره انگیز برای مسافران خواهد شد (براساس تجربه شخصی).

۸:عدم رسیدگی به مناطق گردشگری که موجب تخریب و از بین رفتن این جاذبه ها شده است.

۹:راههای تکاب پر از چاله و چوله زیاد میباشد این مشکل نه تنها در سطح شهر به چشم میخورد بلکه در راههای منتهی به این مناطق را نیز شامل میشود.که حتی بعضی جاده ها خاکی میباشد.

۱۰:نبود مکانی برای فروش صنایع دستی تکاب که هم موجب اشتغال زایی میشود و هم شخصی که این صنایع دستی را خریداری میکند (به عنوان یادگاری) موجب میشود فرد بار دیگر برای سفر به این شهرستان بیاید.

۱۱:نبود تبلیغات مناسب برای جذب گردشگر  (نقشه های تکاب و مناطق گردشگری - درست کردن بروشور - پوستر و بنر و سایر لوازم تبلیغاتی حتی در رسانه های جمعی ). و همچنین نبود راهنمای گردشگران برای دیدن مناطق گردشگری.

۱۲:و همچنین تکاب با وجود منابع طبیعی زیاد و مناظر زیبا (کوهها - آبشار قینرجه - آبها و چشمه های درمانی فراوان - باغ و گیاهان دارویی و.....) ولی بستر مناسب برای معرفی مناطق طبیعی تکاب وجود ندارد

۱۳: یکی دیگر از مشکلات میتوان عدم رسیدگی به بافت شهری از نظر ساختمانسازی - جاده سازی - زیباسازی شهر و .... اشاره کرد.

و مشکلات زیربنایی دیگر که این مشکلات وسایر مشکلات دیگر به راحتی قابل حل بوده و می توان با ایجاد بستر مناسب در تکاب موجب شکوفایی اقتصادی و توریستی و گردشگری در تکاب شد.

محله های تکاب

محلات تکاب

تکاب شهرستانی کوچک دارای محله هایی با مردمانی باصفا (شریف آباد - کوی گلستان - فرمانداری - شرکت نفت - خیابان زمزم - بیمارستان - خیابان ساحلی - باغ سلاطین و ...) اسامی محلات تکاب میباشد تمامی ادارات دولتی در فرمانداری - شرکت نفت و بیمارستان قرار دارند تمامی محلات تکاب از نظر امکانات فقیرند اما متاسفانه بدلیل عدم رسیدگی. شریف آباد از کمترین امکانات محروم  است به طوری که حتی یک اداره دولتی و یا خصوصی در این ناحیه به چشم نمی خورد متاسفانه وضع راههای این محله از تکاب فجیع است به طوری که اکثر کوچه پس کوچه ها بدون آسفالت و خاکی می باشد و حتی بسیاری از جاده های اصلی نیز خاکی یا آسفالت نامناسب دارند. خیابان ساحلی که در نزدیکی پل قدیمی شریف آباد می باشد چندین سال است که بدون آسفالت و خاکی است و موجب گرد و خاک در سطح شهر و بروز مشکل برای شهروندان شده است. کمترین میزان درختکاری در تکاب مربوط به محله شریف آباد میباشد به طوری که در انتهای شریف آباد باغی به نام رجب وجود داشت که از بین رفته است. راه ورودی به شریف آباد یک پل قدیمی می باشد که قدمت آن به قبل از دوران انقلاب اسلامی میباشد و عرض این پل نیز حتی برای رفت و امد خودروها بسیار باریک و غیر استاندارد است جدیدا با احداث پل پیاده در سمت راست پل اصلی افرادی که در سمت راست خیابان هستند برای عبور و مرور مشکل خاصی ندارند اما بدلیل ترافیک و شلوغی این پل کسانی که در سمت چپ هستند با مشکلات عبور از عرض خیابان مواجه هستند این خطر برای کودکان خردسال و حتی جوانان وجود دارد که با عبور از عرض خیابان دچار مشکل شوند پل دوم شریف آباد در چند متری پل اولی به دلیل ساخت نامناسب باید هر لحظه منتظر سانحه ای در این ناحیه بود چند سال پیش به همت مردم این محله زمینی را برای ساخت ورزشگاه به مسولین تکاب واگذار گردید که متاسفانه هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است امید است با عنایت خداوند شورای شهر که به تازگی مسئولیت شورا را در دست گرفته است توجه بیشتری به محله محروم شریف آباد داشته باشد و طرحی برای عریض تر کردن پل قدیمی و حل مشکلات مردم محروم شریف آباد..............میتوان بعد از محله شریف آباد محله کوی گلستان را نام برد که به دلیل عدم رسیدگی به این محله محروم متاسفانه شاهد هیچ گونه پیشرفتی در این محله نیستیم راه ورودی به کوی گلستان راه باریک و خطرناکی میباشد که متاسفانه شاهد تصادفات شدیدی که حتی منجر به مرگ نیز شده است میباشیم انتهای شریف آباد و کوی گلستان به گاوداری قدیمی ختم میشود که از نظر بهداشتی و شیوع بیمایها بسیار مضر و خطرناک میباشد مخصوصا برای کودکان و افراد مسن در این محلات از تکاب که باید مسولان توجه بیشتری به محلات محروم تکاب داشته باشد محله باغ سلاطین نیز یکی از محلات محرو تکاب میباشد که اکثر خیابان ها و کوچه های آن بدون اسفالت و خاکی میباشد و به دلیل عدم رسیدگی به رودخانه منتهی به این محل که از شریف آباد شروع و به این محل ختم میشود به مکانی برای ریختن زباله تبدیل شده است که هم از نظر بهداشتی ناسالم است و موجب بیماریهای واگیردار میشود و هم بدلیل بوی نامطبوع موجب آزار شهروندان شده است.

کردشناسی

معرفی کتابهای کردشناسی

زبان كردی به عنوان يكی از كهن‌ترين گويش‌های ايران باستان شناخته شده است. يكی از قديمی‌ترين اخباری كه درباره كردها در دست است، كتاب «Anabasis» يا سفرنامه جنگلی گزنفون (xenephon) سردار لشكر،جغرافیدان و مورخ يونان باستان است كه رويارويی كردهای ايرانی را در قالب سپاه اردشير دوم هخامنشی (401 ـ 400 پيش از ميلاد مسيح) با يونانيان باستان [در منطقه اربلا (اربيل امروزي)] شرح می‌دهد كه منجر به شكست ارتش ده هزار نفره يونان شد.
«استرابون» جغرافيدان و مورخ يونان باستان در چند قرن پيش از ميلاد درباره چگونگی تربيت و پرورش بدنی جوانان كرد مي‌نويسد: «جوانان ايرانی را چنان تربيت مي‌كنند كه در سرما و گرما و بارندگی تاب و توان داشته،‌ ورزيده باشند. اينها را كردك (kardak) گويند.»

كردها همچون ديگر ايرانيان از اعتقادات اصيلی همچون احترام به پاكيزگی آب، خاك و آتش برخوردار بوده‌اند كه هم‌اكنون نيز بسياري از رسوم كهن ايرانی همچون جشن‌های نوروز و چهارشنبه‌سوری با شكوه منحصر به فرد در مناطق كردنشين پاس داشته مي‌شود. و همچنین در کتیبه‌های سومری ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد از کشوری به نام «کاردا» نام برده شده‌است.
در پايان بايد گفت كردها به عنوان نسل غيور و فرزند خلف كاوه آهنگر كه ايرانيان را از ستم ضحاك ستمگر رها ساخت و درفش ملی ايران زمين را به دست فريدون داد، هيچ‌گاه احساس بيگانگی با ديگر ايرانيان نداشته‌اند و اشتراكات كهن نژادی، آيينی، فرهنگی، زبانی و... و افتخاراتی همچون كتيبه بيستون و طاق بستان و غيره نمادهای مشترك كردها و ديگر ايرانيان به شمار می‌روند كه اين پيوند تاريخی را استوارتر ساخته‌اند.

برای آشنایی بیشتر کسانی که به تاریخ کرد و کردستان علاقمندند لیست کتابهای زیر را آورده ایم.

۱.کرد - تاریخ - زبان - فرهنگ :ولادمیر مینورسکی،ترجمه محمد رئوف یوسفی نژاد,نشر سهیل 1378

۲.جنبش ملی کرد :کریس کوچرا،ترجمه ابراهیم یونسی،انتشارات نگاه،1373

۳.تاریخ سیاسی وجغرافیایی مردم کرد :غلامرضا انصاف پور،نشر ارمغان 1379

۴.وحدت قومی کرد و ماد :حبیب الله تابانی .نشر گستره .1380

۵.تاریخ کردستان :ملا محمد شریف قاضی .انتشارات توکلی.1379

۶.کردستان:علی اصغر شمیم.نشر مدبر .تهران 1370

۷.تصویر کردها:دکتر عبدالحسین مستوفی .نشر علم و هنر.1376

۸.تاریخ جنبش های کردستان :علاالدین سجادی.ترجمه رئوف کریمی.نشر کردستان.1381

۹.تاریخ کرد و کردستان :شیخ محمد مردوخ.انتشارات غریقی سنندج

۱۰.تحفه ناصری در تاریخ و جغرافیای کردستان :شکرالله سنندجی.انتشارات امیرکبیر1366

۱۱.کردستان و توسعه فرهنگی :سیدهاشم هدایتی.نشر ن والقلم.1373

۱۲.تاریخ مشاهیر کرد :بابا مردوخ روحانی.انتشارات سروش.1371 (دوره سه جلدی)

۱۳.زبان شناسی کرد و تاریخ کردستان :بهزاد خوشحالی.ناشر فن آوران.همدان1379

۱۴.جنبش کردها :ادگار اوبالاس.ترجمه اسماعیل فتاح قاضی.نشر نگاه.1377

۱۵.جنبش های سیاسی و فرهنگی کرد :رمزی قزاز.ترجمه مسعود ایزدی.نشرآزاداندیشان81

۱۶.جامعه شناسی مردم کرد :مارتین ون برون سین.ترجمه ابراهیم یونسی.نشرپانیذ 1378

۱۷.کردها،یک بررسی تاریخی وسیاسی :سرلشکر حسن ارفع.به کوشش محمد رئوف مرادی

 

۱۸. شرفنامه یا تاریخ کُرد و کُردستان : امیرشرفخان بدلیسی بکوشش : محمد عباسی


۱۹.کُرد و پیوستگی نژادی او :رشید یاسمی


۲۰.تاریخ ریشه نژادی کُرد :احسان نوری پاشا


۲۱.حدیقه ناصریه یا جغرافیا وتاریخ کُردستان :علی اکبر وقایع نگار کُردستانی بکوشش :محمد رئوف توکلی


۲۲. سیرالاکراد یا تاریخ و جغرافیای کُردستان :عبدالقادر ابن رستم بابانی بکوشش :محمد رئوف توکلی


۲۳.تاریخ اردلان ، مستوره کُردستان بکوشش : ناصر آزاد پور

 

                                                       با سلام

دوستانی که کتابهایی راجع به تاریخچه کرد و کردستان می شناسند به ما اطلاع دهند تا به این لیست اضافه شود.

و اگر نام کتاب یا نویسنده اشتباه ذکر شده است با ذکر منبع اطلاع دهید تا تصحیح گردد.

کوروش کبیر

زندگی نامه کوروش

 

 

                                                    

تاریخ نویسان عصرهای باستانی درباره زایش کوروش با هم اتفاق نظر ندارن و داستانهای کوناگنی نقل گردیده و بیشتر داستانها شبیه افسانه میباشد ولی آنچه مسلم است همه این نوشته ها از سینه داستان سرایان با ذوق ایرانی برای تاریخ نویسان نقل گردیده است مردم بیشتر کشورها خوی قهرمان پرستی و دلاور ستایی دارند و میتوان گفت که ایرانیان از این لحاظ از تمام ملتها برترند.

بنا به نوشته (هروروت)   (آستیاک) پادشاه ماد شبی خواب دید که از دخترش (ماندانا) آنقدر آب خارج میشود که همدان و کشور ماد و تمام سرزمین آسیا را غرق کرد آستیاگ تعبیر خواب خویش را از مغ ها پرسش کرد آنها گفتند از او مولودی بوجود خواهد آمد که بر ماد غلبه خواهد کرد. این موضوع سبب شد که آستیاگ تصمیم بگیرد دخترش را به بزرگان ماد ندهد زیرا میترسید که دامادش مدعی خطرناکی برای تخت و تاج او بشود. بنابراین آستیاگ دختر خود را به کمبوجیه (کامبیز) که از خانواددهای نجیب و مطیع پارسی بود به زناشویی داد.

(ماندانا)پس از ازدواج با کمبوجیه باردار شد و شاه این دفعه خواب دید که از شکم دخترش تاکی روییده که شاخ و برگهای آن تمام آسیا را پوشانده. پادشاه ماد این بار هم از مغ ها تعبیر خوابش را خواست و آنها اظهار داشتند تعبیر خوابش آن است که از دخترش ماندان فرزندی به وجود خواهد آمد که بر آسیا مسلط خواهد شد آستیاگ به مراتب بیش از خواب اولش به وحشت افتاد و از این رو دخترش را به حضور طلبید. دخترش به همدان نزد وی آمد آستیاگ دستور داد ماندانا تا هنگام وضع حمل مانند یک زندانی تحت نظر باشد.

 

سرانجام ماندانا وضع حمل کرد و پسری از او به وجود آمد آستیاگ پادشاه ماد که براساس خوایهایی که دیده بود از فرزند دخترش سخت وحشت داشت مولود دخترش را به یکی از بستگانش بنام (هارپاگ)که در ضمن وزیر و سپهسالار او نیز بود سپرد و به وی دستور داد که او را نابود کند. هارپاگ طفل را به خانه آورد و ماجرا را با همسرش در میان گذاشت. همسرش از او پرسش کرد حال چه تصمیمی درباره طفل معصوم خواهد گرفت.هارپاگ پاسخ داد وی دست به چنین جنایتی نخواهد آلود زیرا اولا طفل با او خویشاوند است ثانیا چون شاه اولاد زیاد ندارد و دخترش ممکن است جانشین او گردد در این صورت معلوم است ملکه با قاتل فرزندش چه خواهد کرد! بنابراین او طفل را به یکی از چوپانهای شاه بنام (میترادات) (میرداد) داد و از او خواست که وی را به دستور شاه به کوهی میان جنگل رها کند تا طفل طعمه وحوش گردد.

چوپان طفل را به خانه برد. همین که همسر چوپان به نام (سپاکو) از موضوع باخبر شد با تضرع به شوهرش اصرار ورزید از کشتن طفل خودداری کند و به جای او فرزند خود او را که تازه زاییده و مرده به دنیا آمده بود در جنگل رها سازد. هارپراگ جرات این کار را نداشت ولی همسرش او را قانع کرد که بهتر است این طفل زیبا را به فرزندی قبول کنند و جسد مرده فرزندشان را به ماموران هارپاک به جای جسد طفل نشان دهند  زیرا در این صورت آنها هم به کار نیکی دست زده اند و هم اینکه از خطر نجات یافته اند. چوپان عقیده ی همسرش را پسندید و جسد مرده ی فرزندش را به ماموران هارپاگ  ارائه داد و سپس به دستور او جسد فرزندش را در آرامگاه سلطنتی به خاک سپردند.

روزی کوروش که به پسر چوپان معروف بود با گروهی از فرزندان امیر زادگان بازی میکرد. آنها قرار گذاشتند یک نفر را از میان خود بنام شاه تععین کنند و کوروش را برای این کار برگزیدند. کوروش همبازیهای خود را به دسته های مختلف تقسیم کرد و برای هر یک وظیفه ای تععین نمود و دستور داد پسر (آرتم پارس)را که از شاهزادگان و امرای درجه اول پادشاه بود و از وی فرمانبرداری نکرده بود تنبیه کنند. پس از پایان ماجرا فرزند آرتم پارس به پدر شکایت برد که پسر یک چوپان دستور داده است وی را تنبیه کنند. پدرش او را نزد آستیاگ برد و دادخواهی کرد که فرزند یک چوپان پسر او را تنبیه کرده و بدنش را مضروب کرده است. شاه  چوپان و کوروش را احظار کرد و اتز کوروش سوال کرد: تو چگونه جرات کردی با فرزند کسی که بعد ازمن دارای بزرگترین مقام کشوری است چنین کنی.؟ کوروش پاسخ داد (در این باره حق با من است زیرا همه آنها مرا به پادشاهی برگزیدند و چون او از من فرمانبرداری نکرد من دستور تنبیه او را دادم حال اگر شایسته مجازات میباشم اختیار با توست.)

آستیاگ از شهامت کوروش و شباهت وی به خودش به اندیشه افتاد. در ضمن به یاد آورد مدت زمانی که از واقعه رها کردن طفل دخترش به کوه میگزرد با سن این کودک برابری میکند. لذا آرتم پارس را قانع کرد. که در این باره دستور لازم را صادر کرد و او را مرخص کرد. سپس از چوپان درباره ی هویت طفل مذکور پرسشهایی به عمل آورد. چوپان پاسخ داد: این طفل فرزند من است و مادرش نیز زنده است. اما شاه نتوانست گفته چوپان را قبول کند و دستور داد زیر شکنجه واقعیت امر را از وی جویا شوند.

چوپان در زیر شکنجه وادار به اعتراف شد و حقیقت امر را بای آستیاگ آشکار کرد و با تضرع برای او تقاضای عفو نمود. سپس آستیاگ دستور به احضار هارپاگ داد هارپاگ حاضر شد و چون چوپان را در حضور پادشاه دید موضوع را حدس زد و در برابر پرسش آستیاگ که از او سوال کرد:با طفل دخترم چه کردی و او را چگونه کشتی؟

 پاسخ داد:پس از آن که طفل را به خانه بردم تصمیم گرفتم کاری کنم که هم دستور تو را اجرا کرده باشم و هم مرتکب قتل فرزند دخترت نشده باشم. از این رو او را به چوپان تو سپردم و تاکید کردم که او را به دستور تو به کوهی بیفکند تا خوراک وحوش گردد و بعد مامورانی برای اطمینان از اجرای دستورت اعزام داشتم و آنها کشته شدن طفل دخترت را تایید کردند.

 آستیاگ در باطن از عمل هارپاگ خشمناک شد ولی چون نمیخواست نیت غیر اخلاقی خود را آشکار کند سعی کرد خود را در ظاهر خشنود نشان دهد و به همین مناسبت گفت:وجدان من از دستوری که قبلا درباره ی طفل دخترم صادر کرده بودم ناراحت بود و به علاوه همواره میبایستی شماتت دخترم را گوش کنم.اما اکنون خوشحالم که میبینم طفل زنده است و از این رو خدای را سپاس میگویم.

سپس به هارپاگ دستور داد پسر سیزده ساله اش را بفرستد همبازی نوه ی او شود. هارپاگ به خاک افتاد و از آستیاگ سپاسگزاری کرد.

هنگامی که هارپاگ پسرش را نزد آستیاگ فرستاد وی دستور داد که او را کشتند و از گوشت بدنش خوراک تهیه کردند و هنگامی که هارپارگ در ضیافت او شرکت کرده بود وی را به خوردن آن خوراک تکلیف کرد هنگامی که هارپارگ مشغول خوردن آن غذا بود آستیاگ از او پرسید:آیا این خوراک گواراست.؟ هارپاگ پاسخ داد:بلی بسیار لذیذ است. سپس شاه سبد سرپوشیده ای که محتوی سر و دست و پای فرزند هارپاگ بود به وی داد. هارپاگ سرپوش سبد را که برداشت سر فرزندش را در سبد دید. اما نگاهی به شاه انداخت و گفت: هر چه شاه انجام دهد پسندیده است.

سپس آستیاگ مغ ها را اظهار کرد و پس از اینکه واقعه مذکور را برای آنها شرح داد اضافه کرد که چون پسر دخترش زنده است اکنون چه باید کرد؟ مغ ها پاسخ دادند: خوابی که تو دیده بودی به واقعیت پیوسته زیرا وی قبلا به وسیله همبازیهایش به شاهی انتخاب شده و از این نظر وی دیگر برای تو خطری ندارد. آستیاگ اظهار داشت عقیده ی من همین است مغ ها اضافه کردند: شاها برای خود ما خواب تو اهمیت بسیار دارد و منافع ما ایجاب میکند در حفظ سلطنت تو بکوشیم زیرا اگر کوروش به تخت بنشیند پارسی ها بر ما استیلا خواهند یافت. بنابراین ما معتقدیم خطر رفع شده است اما بهتر است کوروش را با مادرش به پارس بفرستی.

آستیاگ از پاسخ مغ ها شاد شد و کوروش را احضار کرد و به وی گفت: فرزندم من متاسفم که به خاطر یک خواب پوچ میخاستم تو را آزار دهم اما خوشبختانه اقبالت تو را نجات داد.اکنون تو میتوانی به پارس نزد پدر و مادر واقیت بروی و با آنها زندگی کنی.

کوروش در دربار پدر خود کمبوجیه رشد کرد. وی که از پیوند دو خانواده ی پادشاهی زاده شده بود از حیث تندرستی تناسب اندام زیبایی چهره و هوش و استعداد کم نظیر می نمود به ویژه آثار تربیتی دو خانواده ی پادشاهی در ثبات روانی او تاثیر بخشیده و از هر لحاظ او را به صورت فردی نمونه دراورده بود.

کوروش در دربار پدر خود و خردمندان پارسی درس مردم دوستی و مردم داری آموخته بود و از ارزشهای والای اخلاقی بهره میبرد. کوروش همچنین در دربار پدر خود یکی از خصایص طبیعی ایرانیان باستان را که پرهیز از دروغ بود را زیور شخصیت خود کرده بود زیرا چنان که از تواریخ و کتیبه های موجود بر می آید دروغ نزد ایرانیان از بزرگترین گناهان محسوب میشده است.

کوروش جوانی ساده ¸باهوش¸ کاردان و متواضع بود و از این نظر به آسانی محبت و احترام دیگران را نسبت به خود جلب میکرد بعلاوه مکارم اخلاقی¸ رافت و تمایل او نسبت به کمک و دستگیری از دیگران باعث شد که دوستان بسیاری در تمام طبقات مختلف مردم برای خود به وجود بیاورد.

 

                         

 

                                                 جملاتی از کوروش کبیر

آنان كه با افكاري پاك و فطرتي زيبا در قلب ديگران جاي دارند را هرگز هراسي از فراموشي نيست چرا كه جاودانند.

همیشه با هم یکدل و صمیمی بمانید تا اتحادتان موید و پایدار بماند.

پیش از آنکه پاسخی بدهی با یک نفر مشورت کن ولی پیش از آنکه تصمیم بگیری با چند نفر.

در سرزمینی که نتوان مردانه زیست .......مردانه مردن زندگیست...!

 

 

طبیعت تکاب

 

 

 

             

 

شهرستان تکاب بدلیل قرار داشتن در بین کوههای بلند جاذبه های طبیعی فراوانی دارد از آن جمله میتوان به آبشار فصلی بسیار زیبای قینرجه که در روستای قینرجه در ۱۰ کیلومتری مجموعه تخت سلیمان و در ۵۰ کیلومتری تکاب واقع است این آبشار در فصول گرم بدلیل مصارف کشاورزی بسته میشود و دامنه کوه بلقیس که در ۸ کیلومتری تخت سلیمان با دو قله بلند به ارتفاع ۳۲۰۰ و ۳۶۵۵ متر که روی قله جنوبی استحکامات و قلعه تخت بلقیس قرار دارد مصالح به کار رفته در این بنا از سنگ می باشد بنابر این میتوان تصور کرد که این بنا به عنوان برج نگهبانی استفاده میشده است نوع معماری این بنا نشان از آن دارد که به دوران ساسانی بسیار نزدیکتر میباشد و چمن متحرک چملی که در نزدیکی روستای بدرلو  و در ۱۵ کیلومتر تکاب میباشد و یکی از آثار طبیعی و شگفت انگیز تکاب میباشد که شامل محوطه باتلاق و در وسط این باطلاق چمنزارها و نیزارهایی به طول ۲ متر  رشد نموده است و مساحت آن ۸۰ متر مربع  که به صورت شناور بوده و با تکان باد به اطراف تغییر مسیر میدهد و ماهی ها و مرغابی های اطراف این چمنزار جلوه ی خاصی به این محوطه داده است باغ های بسیار زیبای سیب روستای حسن آباد تا تخت سلیمان کوههای بلند روستای آقدره که حتی در فصل تابستان  دارای چشمه های بسیار خنک و گوارا میباشد و همچنین منظره ی این کوهها که بسیار زیبا و خاطره انگیز است شهرستان تکاب بدلیل وجود کوههای آتش فشانی غیر فعال دارای آبهای معدنی متععد که خاصیت درمانی متعددی از جمله درمان بیماریهای (روماتیسم - لنفاتیسم - بیماریهای پوستی و بیماریهای تنفسی - تسکین اعصاب - تنظیم فشار خون - درمان دردهای مفصلی و بهبود دردهای کلیه - درمان بیماریهای زنان و تورم موضعی موثر میباشد) میباشد که از ان جمله میتوان آب گرم در نزدیکی محوطه تخت سلیمان . آب سرد یار عزیز معروف به (آب سور) (آب قرمز) بدلیل قرمزی آب که از دل زمین میجوشد و آب های معدنی و چشمه ای متعدد در نزدیکی کوه زندان معروف به (کوه دیو)  که اکثرا خاصیت درمانی دارند و رودخانه ی زیبا که از آب شدن برف کوهها بوجود می اید و آب باغهای تکاب را تامین میکند را نام برد که حتی در فصل تابستان خنکی خاصی دارد و محیط مناسبی در کنار این رودخانه برای استراحت فراهم میسازد و کوهها و مناظر زیبای تکاب و همچنین سد و رودخانه ساروق که منظره بسیار زیبا و محیط مناسبی برای جذب گردشگر را فراهم میسازد.

 

 

آینده ی تکاب

نگاه مردم تکاب به آینده

امروز سراغ خیلی از وبلاگها که مطالبی راجع به شهر محل زندگی و جاذبه ها و شغل و درآمد اون شهرها نوشته شده بود رفتم با مطالبی مواجه شدم که خیلی متعجب یا بهتر بگم شگفت زده شدم روستاها و شهرهایی که چند سال پیش به شهر تبدیل شده بودند اما با چنان آب و تابی وضعیتشون رو مینویسند و از شهرشون تعریف میکنند انگار که تو قلب پاریسی حالا پاریسم نگیم میتونیم که ارومیه یا تهرانو بگیم.

 وقتی تکاب رو تو موتورهای جستوجوگر سرج میکنی. وقتی وبلاگها رو میخونی و میخوای اطلاعاتی راجع به تکاب که میگن تخت سلیمان اثر جهانی اونجاست رو بدست بیاری شاید راهت به اونجا افتاد. همه ی وبلاگها نوشتن تکاب شهری پر از طلا پر از اثار و مکانهای باستانی پر از فقر بی کاری بدون حتی جایی برای گذراندن اوقات فراقت . یه علامت ایست بزرگ برای مخاطب تو ذهنش پدیدار میشه و بعد از چند لحظه میگه بی خیال میرم یه جای دیگه . مقصر وبلاگ یا وبلاگ نویس نیست اگه تکابم مثل اون شهر چند سال بدنیا اومده پیشرفت و ترقی داشت تکابی که هزاران سال پیشینه تاریخی داره . اونا هم مینوشتند شهر ما مثل پاریسه یا نه همون ارومیه و تهران امکانات داره قدمتون رو چشم ولی خوب................

اینجاست که باید گفت تکاب شهر گمشده یا تکاب آفریقای کوچک

هتلها و مناطق تفریحی تکاب

تکاب

تکاب جزء مناطق فوق محروم ایران و به دلیل جاذبه ها و آثار گردشگری فراوان یکی از شهرهای توریستی ایران محسوب میشه اما بدلیل بی توجهی.. اعم از زیرساخت ها و عدم رسیدگی و مرمت این آثار مخصوصا تخت سلیمان در این شهرستان امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی وجود ندارد تنها به چند نمونه اشاره خواهم کرد.

 

هتل تخت سلیمان که قرار بود در نزدیکی آب گرم  و کوه زندان ساخته شود ولی بدلایل نامعلوم نیمه کاره رها گردید

هتل رنجی تکاب واقع در نبش خیابان تختی و خیابان انقلاب

رستوران دوما واقع در روبروی هتل رنجی

رستوران شاندیز واقع در شرکت نفت روبروی دانشگاه پیام نور

رستوران جوان واقع در ابتدای خیابان امام در نزدیکی فرمانداری

از مراکز و مناطق تفریحی تکاب میتوان پارک ملت که بدلیل عدم رسیدگی گوشه ای از پارک بدون هیچ استفاده ای (حتی برای نشستن) رها گردیده پارک جنگلی واقع در نزدیکی اداره آب و فاضلاب تکاب را نام برد که آن هم  امکانات تفریحی خاصی در این پارکها به چشم نمیخورد. 

محرومیت در تکاب

محرومیت.....!!!؟


حتما تا به حال از مناطق کردستان و شهرهای بوکان˛ شاهیندژ˛ سقز˛ سردشت˛ دیواندره˛ مریوان ˛سنندج و مخصوصا تکاب و....روستاهای این شهرها عبور کرده باشید مردمانی مهمان دوست و با محبت ولی وقتی وضعیت راههای عبوری به این شهرها و وضعیت شغل و ساختار شهرها و بهداشت که به نقل از (ایلنا) به دلیل بی توجهی مسولین این شهرها در رتبه آخر کشور قرار دارد باید افسوس خورد کشور باستانی با مردمان پارسی چرا باید با واژه ای به نام محرومیت و فقر و...دست به گریبان باشند

 

 

 

شهرستانی مثل تکاب با غنای فرهنگی زیاد منابع طبیعی و آبی و تاریخی و حتی منابع معدنی از جمله معادن طلای  فراوان . جوانانی که نیروی کار  و حتی یکی از ثروت های یک جامعه میباشد از ابتدایی ترین امکانات محروم باشند حتی به دلیل عدم رسیدگی به مناطق گردشگری این شهرستان از جمله تخت سلیمان که جزء یکی از میراث جهانی به ثبت رسیده است. در حال نابودی و تخریب است و اگر به زودی به دلایل مذکور از این لیست خارج گردید جای هیچ تعجبی نیست البته باید گفت مشکلات بیشمار تکاب را فقط مردم تکاب میتوانند حل کنند وقتی که مردم در برابر این مشکلات سکوت و آن را تایید میکنند نباید انتظار داشت افراد دیگر خود را دلسوز تکاب و برای حل مشکلات قدمی هر چند جزئی بردارند از روستای آقدره و روستاهای اطراف گرفته که معادن اول طلای ایران در این مناطق قرار دارند که حتی از آب آشامیدنی سالم و راه عبوری محرومند تا خود تکاب که مشکلات در آن بیداد میکند.....

 

 

تصویر ماهواره ای تکاب

برای دیدن تصویر ماهواره ای تکاب لطفا بر روی آدرس زیر کلیک کنید:

 

 

https://maps.google.com/maps?oe=UTF-8&q=%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D8%A8&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x4002ba840d0dff29:0xa8a0ec599e7c5913,Takab,+Iran&ei=IgQaUqiHEIqQtQbPgoCoBw&ved=0CJIBELYD

 

 

 

Takabtorist